日本におけるスピリチュアル教育の可能性(<特集>スピリチュアリティ) The Possibilities of Spiritual Education in Contemporary Japan(<Special Issue>Spirituality)

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抄録

本稿では、一九九〇年代後半から文部行政によって喧伝された「目に見えないものを大事にする」教育を官製スピリチュアル教育と措定し、それと取り組む教育現場の代表的な議論・実践を紹介しつつ、官製スピリチュアル教育の限界を明らかにする。教育現場では、官製スピリチュアリティの見えづらさをどう可視化するかが課題となるが、これを「こころの教育」「いのちの教育」のモデル校である京都府下の公立小中学校の試みから探り、これを官製スピリチュアル教育に対置する地域に根ざしたスピリチュアル教育と呼ぶ。しかし地域に根ざしたスピリチュアル教育にも限界があり、これを地域コミュニティ、宗教的資源、学校教育、スピリチュアル研究との関わりと結びつけ、その可能性を整理していく。

Using representative examples of debates and practices occurring in schools in response to the educational policies widely promoted since the second half of the 1990s by the MEXT, which called for an "education that values what we cannot see," this paper aims at clarifying the limitations of this state-made spiritual education. As it will be shown through the experiments of five public primary schools located in Kyoto prefecture and which are considered to be model schools for the "education of the mind" and "death education," the visualization of this vaguely defined state-made spirituality has become a challenge in the educational scene. The experiments of these primary schools can be referred to as a local spiritual education which contrasts with the state-made one. However, there exist limitations to this local spiritual education too, and this paper explores the possibilities of this type of education by looking at how it can be developed in connection with local communities, religious resources, school education and the research on spirituality.

収録刊行物

  • 宗教研究

    宗教研究 84(2), 553-577, 2010

    日本宗教学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007701174
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00406454
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    特集
  • ISSN
    0387-3293
  • NDL 記事登録ID
    10830389
  • NDL 雑誌分類
    ZH6(哲学・宗教--宗教)
  • NDL 請求記号
    Z9-184
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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