理科を教えることに関する教師の学習能力 : 小学校教師を目指す大学生による教授資料からの学習を事例として  [in Japanese] Teachers' ability to learn how to teach science : A case study of pre-service elementary teachers' learning from instructional materials  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

教師教育に関する先行研究の多くは,理科教師の学習について,その「現在の学習成果」という側面に焦点を当てたものである.しかしながら,「将来の学習可能性」という側面に焦点を当てた研究はほとんど行われていない.理科教育に関するカリキュラム改革は世界各国で行われている.そのため,「将来の学習可能性」は理科の教師教育研究において重要なテーマになると考えられる.そこで,本研究では,こうした試みの第一歩として,教授資料から学習する能力に着目し,小学校教師を目指す大学生が,理科教育関連の科目を履修する前において,理科を教えることについて教授資料から学習するためのどのような能力を持っているかを実証的に明らかにした.結果は,次の4点であった.(1)日本の授業に特徴的な基本構造「教師が教えたい内容を子どもたちが学習したい内容へと変換するとともに,その中で子どもたちに科学的な探究プロセスを体験させる」について,大学生は,教授資料を読むことを通して,理科教育プログラム受講前から学習することができる.(2)しかしながら,大学生は,子どもたち指向であることと科学指向であることを両立させるという世界的に高く評価されてきた日本の理科の教授については,いくら教授資料を与えられたとしても,そこから学習することができない.(3)さらに,大学生は,小学校の理科授業に特徴的な教授技術や教材や指導上の留意点などを教授資料から学習することができる(4)その一方で,大学生は,単元固有な教授技術などを学習できない傾向にある.これらの結果に基づいて,今後の教師教育プログラムに求められる課題について議論した.

Many of previous studies focused on the "current learning results" of science teachers. However, almost no studies have been made focusing on the theme "future learning potential." Currently, curriculum reforms are under way across the entire field of science education around the world. So, this theme would become even more important in future research on science teacher education. In this study, as the first step toward this theme, we conducted survey to clarify Japanese elementary teachers' ability to learn how to teach science from instructional materials. Results are follows: (1) Prior to taking science education programs, it is possible for pre-service teachers to learn the basic structure of Japan's elementary science lessons, under which teachers are required to convert what they want to teach into what their students want to learn, while enabling students to experience the process of scientific inquiry. (2) However, pre-service teachers cannot learn internationally appreciated teaching methods that both student- and science-oriented approach are well blended. (3) Also, pre-service teachers can learn teaching techniques and teaching materials for elementary science lessons from the instructional materials. (4) However, they tend to have difficulties in learning "unit-specific" teaching techniques and teaching materials. Finally, we discussed requirements of science teacher education program.

Journal

  • Journal of research in science education

    Journal of research in science education 50(1), 75-84, 2009-07-10

    Society of Japan Science Teaching

References:  28

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007811692
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11406090
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    13452614
  • NDL Article ID
    10378151
  • NDL Source Classification
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1282
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
Page Top