相互教授を導入した授業における相互作用の効果 : 「消化と吸収」の学習を事例に  [in Japanese] The Effects of Interaction on the Reciprocal Teaching Strategy : A Case Study of the Science Lesson on the "Digestion and Absorption"  [in Japanese]

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Abstract

本研究は,認知心理学の分野で認知的な効果が期待されている相互教授の方法を中学校の理科学習に導入し,その効果を探った。学習内容は,第2学年で行われる動物単元の消化と吸収である。授業後の生徒の記述からは,相互教授を導入した授業は生徒の科学的な概念の形成に有効であることが確認された。また,発話の分析結果からは,相互教授を導入した議論の場では自分の考えを主張する発話が多く見られるなど活発な相互作用が行われていることが認められた。

This study introduced a method of the reciprocal teaching strategy into the science learning of the lower secondary school and investigated the effect. The learning contents are digestion and absorption of an animal in the second grade. From the description of the student after the class, it was confirmed that the reciprocal teaching strategy was effective for the formation of the scientific concept. By the reciprocal teaching, a lot of utterance to insist on one's thought was seen. And it was admitted that active interaction was performed by analysis of the utterance.

Journal

  • Journal of research in science education

    Journal of research in science education 50(2), 81-88, 2009-11-06

    Society of Japan Science Teaching

References:  20

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007811702
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11406090
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    13452614
  • NDL Article ID
    10491885
  • NDL Source Classification
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1282
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS 
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