プロダクトデザイナーに求められる能力およびその成長プロセス  [in Japanese] Abilities Required for Product Designers and their Growth Process  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

    • 加藤 浩 Kato Hiroshi
    • 放送大学ICT活用・遠隔教育センター Center of ICT and Distance Education, The Open University of Japan

Abstract

本研究は,プロダクトデザイナーが成長する過程において必要とされる能力及びそれらの能力の関連性を明らかにすることを目的とする.そのために,現場のデザイナー6名にインタビューを行った.その結果,デザイナーとして,最も必要とされるデザイン能力は,創造的なアイディアを考える能力,プレゼンテーション能力であることがわかった.さらに,抽出した概念の関連について,デザイナーの成長プロセスの中で期待される能力に変化がみられた.初心者のデザイナーからプロフェッショナルなデザイナーへの成長段階では. (1)バリエーション豊富な発想を持ち,その発想を手描きやソフトによって表現できる能力から,問題発見力・解決力,さらにそれら全体を形にまとめる創造力への変化, (2)デザイナー間のプレゼンテーション能力から,対象をクライアントに拡大して説得する能力への変化,さらに,ある程度経験を積んだ段階では,目的に応じて相手を外交的に駆け引きする折衝力も求められていた.

This study investigated the required abilities for product designers. The changes of required abilities in developmental stages from novice to experienced designer were also investigated. Semi-structured interview for six designers were conducted to investigate the required abilities to be an experienced designer. It was found that having creative ideas, presentation strategies, and autonomous learning attitudes were the most required abilities for product designer. In addition, this study found the changes of required capabilities in developmental stages: (1) the shifts from the ability of describing imagination by using hand-writing or product design software to the ability of embodying creative ideas in actual product design, (2) the shifts from the basic presentation skills with colleagues to the effective presentation skills with clients. Especially, the negotiation skills were required highly in the professional stages.

Journal

  • Bulletin of Japanese Society for the Science of Design

    Bulletin of Japanese Society for the Science of Design 57(2), 67-74, 2010

    Japanese Society for the Science of Design

References:  11

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007880582
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00150292
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    0910-8173
  • Data Source
    CJP  CJPref  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top