超高速インターネット衛星きずなを用いた遠隔授業における映像・音声品質の評価  [in Japanese] Evaluation of Audio and Video Quality in Distance Education by Ultra-High Speed Internet Satellite "Kizuna"  [in Japanese]

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Author(s)

    • 大久保 梨思子 OKUBO Naoko
    • 筑波大学システム情報工学研究科コンピュータサイエンス専攻 Department of Computer Science, Graduate School of Systems and Information Engineering, University of Tsukuba
    • 中村 光晃 NAKAMURA Mitsuteru
    • 筑波大学システム情報工学研究科コンピュータサイエンス専攻 Department of Computer Science, Graduate School of Systems and Information Engineering, University of Tsukuba
    • 高橋 伸 [他] TAKAHASHI Shin
    • 筑波大学システム情報工学研究科コンピュータサイエンス専攻 Department of Computer Science, Graduate School of Systems and Information Engineering, University of Tsukuba
    • 亀山 啓輔 KAMEYAMA Keisuke
    • 筑波大学システム情報工学研究科コンピュータサイエンス専攻 Department of Computer Science, Graduate School of Systems and Information Engineering, University of Tsukuba
    • 福井 幸男 FUKUI Yukio
    • 筑波大学システム情報工学研究科コンピュータサイエンス専攻 Department of Computer Science, Graduate School of Systems and Information Engineering, University of Tsukuba
    • 北脇 信彦 KITAWAKI Nobuhiko
    • 筑波大学システム情報工学研究科コンピュータサイエンス専攻 Department of Computer Science, Graduate School of Systems and Information Engineering, University of Tsukuba

Abstract

超高速インターネット衛星きずな(WINDS)を利用してアジアの3大学を結び遠隔授業実験を行った。遠隔授業実験に参加したのは筑波大学、タイのアジア工科大学、マレーシアのマルチメディア大学で、2009年1月から3月(2008年度授業)、2009年9月から11月(2009年度授業)の2度授業配信を行った。本稿は2008年度、2009年度に配信した映像・音声の品質を受講者の主観品質をもとに評価し、衛星を用いた遠隔授業における映像・音声品質を確認することを目的としている。また、授業満足度と共に評価結果の分析を行い、遠隔授業にはどれほどの品質が求められるかを考察し、今後の課題について述べる。

A remote lecture experiment, collaborated by three universities in Asia, via ultra-high speed interne satellite Kizuna has been held on January to March, 2009 and September to November, 2009. Participants were University of Tsukuba in Japan, Asia Institute of Technology in Thailand, and Multimedia University in Malaysia. This paper describes the audio and video quality of the e-learning system by evaluating user's satisfaction. Also, we analyze the audio and video quality with satisfactional level of lectures, and then report the quality requirements of distance education and issues.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 110(118), 103-108, 2010-07-01

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

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Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007890165
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN1054106X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    10786721
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS 
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