時刻により変化する都市歩行流を再現するモビリティモデルの提案と評価  [in Japanese] Representing Temporal Density Variation in Urban Pedestrian Flows  [in Japanese]

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Abstract

ネットワークシミュレーションにより無線ネットワークアプリケーションの正確な評価を行うには,より現実的なモビリティモデルが必要とされている.本論文では都市における歩行者の行動に焦点を当てた,時間的な変化が再現できるモビリティモデルであるTime Slot Urban Pedestrian Flows(TSUPF)を提案する.提案モデルにより,駅前で電車が到着すると一時的に人が増加する,イベント会場から大勢の観客が周辺の駅などに向かい徐々に拡散していく,といったような時間的な変化のあるシナリオに基づいた性能評価を行うことが可能となる.ワイヤレスメッシュネットワークシステムにおける負荷分散プロトコルの評価事例を通して,提案モデルの有用性を示す.In order for the precise evaluation of mobile wireless network applications, more realistic mobility models are needed in wireless network simulations. In this paper, we propose a new mobility model called <i>Time Slot Urban Pedestrian Flows</i> (TSUPF) that focuses on the behavior of pedestrians in urban areas and can represent temporal variation of their density on roads. Through the case study of a load-balancing protocol in wireless mesh networks, we show the usefulness of the proposed mobility in the performance evaluation of wireless networks.

In order for the precise evaluation of mobile wireless network applications, more realistic mobility models are needed in wireless network simulations. In this paper, we propose a new mobility model called <i>Time Slot Urban Pedestrian Flows</i> (TSUPF) that focuses on the behavior of pedestrians in urban areas and can represent temporal variation of their density on roads. Through the case study of a load-balancing protocol in wireless mesh networks, we show the usefulness of the proposed mobility in the performance evaluation of wireless networks.

Journal

  • 情報処理学会論文誌

    情報処理学会論文誌 49(10), 3622-3630, 2008-10-15

    情報処理学会

Keywords

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007970249
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00116647
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1882-7764
  • NDL Article ID
    024267018
  • NDL Call No.
    YH247-743
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IPSJ 
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