情報教育における理論と技術に関する研究の調査

書誌事項

タイトル別名
  • Investigation of Research in Theory and Technology on Information Education

この論文をさがす

抄録

本論文では,最近5年間の主に情報処理学会論文誌と日本教育工学会論文誌の論文から,主要な観点として,「グループ学習・協調学習」「効率化」「可視化」「フィードバック」「授業設計」「効果の評価」を抜き出し,それらの観点ごとに論文を位置付けた.それにより,最近の国内の情報教育に関する研究の傾向が把握しやすくなった.また,研究の重なっている領域と少ない領域が明確になり,情報教育の研究環境に内在する問題が明らかになった.

We investigated the research situation on information education during the last five years' transactions of Information Processing Society of Japan (IPSJ), and Japan Society for Educational Technology (JSET) journals (Japanese version). We extracted six major points of view: group study/collaborative learning, efficiency, visualization, feedback, course design, and evaluation, and studied how these points are covered by the papers. From this study, we can see the current research trends on information education in Japan, and the strength and weakness of the researches in this field.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050282812874833280
  • NII論文ID
    110007970527
  • NII書誌ID
    AN00116647
  • ISSN
    18827764
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00066494/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    journal article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ