環境情報を理解してサービス提供を行うロボットの実現

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タイトル別名
  • カンキョウ ジョウホウ オ リカイ シテ サービス テイキョウ オ オコナウ ロボット ノ ジツゲン
  • The Guide Robot that Provide Information Efficiently by Understanding Environment from Accumulated Trajectories

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抄録

公共空間にいる対話ロボットにおいて,対話可能な人間を発見し,その人が潜在的に必要としているサービスを見積もることは重要である.本稿で紹介するロボットは,(1) 人間の軌跡を蓄積しクラスタリングすることで「いつ」「どこ」で「どんな行動」が頻繁に行われるかという場所と行動の知識を自動的に取得し,(2) 取得した知識に基づいて人間の行動を予測し,(3) 予測された場所と行動から対話相手を選択し,(4) 予測された対話場所から提供するサービスを決定する.実際に道案内と客引きサービスを行えるロボットを実装し,ショッピングモールでフィールド実験を行った.フィールド実験の結果,環境情報を理解してサービスを提供するロボットの情報を聞いて貰えるようになった.

This paper reports about the development of a robot that operates in a public place to serve for ordinary people. For such a robot, it is important to find a person who potentially needs some services. Our approach is to enable the robot to understand the environment by (1) abstracting information from tens of thousands of accumulated trajectories, (2) predicting people behaviors from the abstracted information, (3) selecting a person who have a potential needs, and (4) selecting a service from place-based context. We implemented an invitation service and recommendation service, and run a field trial in a shopping mall. The result demonstrates that the understanding of the environment helps the robot to provide information for more people than the robot without having such abstracted information about environment.

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