ノートとデジタル教材の融合により"学習内容を書き留めること"を促進するPaper-Top Interfaceの設計・開発(教育システム開発論文,<特集>学習・教育支援のための技術開発)  [in Japanese] Design and Development of Paper-Top Interface Integrating Notebook and Digital Learning Material for Promoting Annotation(Paper on Educational System Development,<Special Issue>Development of Learning and Educational Technologies)  [in Japanese]

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Abstract

本研究では,ノートテイキング支援として,AR(Augmented Reality)技術を用いてノートとデジタル教材を融合するPaper-Top Interface(PTI)を設計・開発する.PTIは,ノートの各ページに貼付したビジュアルマーカをビデオ映像から検出・認識し,対応するデジタル教材をプロジェクタでノートに投影する.これにより,学習者は授業中に教材内容を書き写さなくてよくなり,学習内容をアノテーションとしてノートに書き留めることが促進される.比較実験から,PTIがノートテイキングの負担を軽減し,学習者に受け入れられることが示唆された.

Paper-Top Interface (PTI) is the integration of notebook (paper) and digital learning material for promoting annotation as note-taking in a class. We designed and developed a PTI prototype system that uses a visual-marker-based AR (Augmented Reality) technique and projects digital learning materials onto the corresponding pages on the notebook on a desk. One of the PTI's advantages is that a student is promoted to write his/her learning outcomes on the pages of his/per notebook using pencils (and/or pens). We conducted a preliminary experiment. The experimental results revealed that the PTI is not inferior to popular note-taking styles and can be accepted by students.

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 34(3), 191-200, 2010

    Japan Society for Educational Technology

References:  27

Cited by:  4

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007988930
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    10934168
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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