SNS上でのナワトビスキルの学習者を対象とする個別記事閲覧とその全体像俯瞰の支援(教育システム開発論文,<特集>学習・教育支援のための技術開発) Supporting Both Blog-Article Accessing and Skill Overviewing on Nawatobi-SNS(Paper on Educational System Development,<Special Issue>Development of Learning and Educational Technologies)

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

近年の健康志向を反映し,日常的な運動の役割が増している.本研究では,その支援の一端として,ナワトビプロジェクトと称し,ナワトビ学習を対象としたSNS(Social Networking Service)を設計,構築した.具体的には,SNSに映像日記機能を組み込んだ上で,(1)映像から得られる特性に応じた記事推薦エージェントのメッセージ,(2)映像記事間のトラックバックによるスキルの関係グラフの2つの機能を実装した.本研究は,これらのスキル開発支援に対し,個別の映像記事閲覧の機会増加,異なるスキルの関連性を全体像として俯瞰する意識の向上につながることを示す.提案に対して実験を行った結果,アクティブユーザにおける閲覧割合の向上,また異なるスキルの関連性に対する意識に一定の効果が確認された.

Current fitness activities that include daily exercises play a greater role than ever before. This paper proposes a cooperative system focusing on the rope jumping for skill development of learners. This system was designed and developed based on video-diaries in SNS (Social Networking Service). In order for learners to explore and develop skills, the system provides a recommendation message having a hyperlink to another article and a graph that presents birds-eye-view of relevant skills with hyperlinks. The pattern of the message is selected by the characteristic information of a physical activity from a video. A graph is generated by the track back among diaries. Finally, an evaluation of the system revealed that the conceived functions were effective for learners' exploring and developing skills through browsing activities and an awareness of the relationship between skills on the system.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 34(3), 269-277, 2010

    日本教育工学会

参考文献:  22件中 1-22件 を表示

被引用文献:  1件中 1-1件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007988937
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    13498290
  • NDL 記事登録ID
    10934319
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ