実践的ソフトウェア開発演習支援のためのグループ間比較にもとづくプロセスモニタリング環境(教育実践研究論文,<特集>学習・教育支援のための技術開発)  [in Japanese] Process Monitoring Environment for Reality-based Software Development Practice Based on Comparison among Student Groups(Paper on Educational Practice Research,<Special Issue>Development of Learning and Educational Technologies)  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本論文では,ソフトウェア技術者育成のための新しいPBL環境を提案する.我々の提案するPBL環境では,受講生の開発プロジェクトにおけるプロセス/プロダクトメトリクスのモニタリングと取得したメトリクスのグループ間比較が可能となる.実際にPBL授業「開発実践演習」に我々の提案するPBL環境を適用した結果,複数の事例において受講生への適切な指導・補助が容易となることが分かった.

This paper proposes a new Project-based Learning (PBL) environment for software engineering education. In the proposed environment, teachers can easily monitor values of several metrics, which measure product or process status for each student group, and compare these values between the groups. We confirmed through test-classes that the proposed environment enabled us to better advise and assist groups.

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 34(3), 289-298, 2010

    Japan Society for Educational Technology

References:  16

Cited by:  5

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007988939
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    10934375
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top