ソフトウェア開発の教員主導型PBLにおける反復プロセスとEVM導入の効果  [in Japanese] Effects of Promoting EVM and Iterative Process in Scenario Based PBL for Software Engineers  [in Japanese]

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Abstract

我々は,先導的ITスペシャリスト育成推進プログラムの一環として,大学院生にソフトウェア工学のプラクティスを体験・評価させるPBL(Project-Based Learning)コースの設計,およびその実施を行った.このコースは,LEGO Mindstormsのロボット制作を題材とした教員主導型のPBLである.最終的に学生3名から構成されるチームが約1000行のソフトウェアを6週間(延べ約100時間)かけて開発する.コースの設計にあたっては,数週間単位の小さな反復プロセスによってソフトウェアの設計-実装のトレーサビリティを明確にするようにし,最後の反復ではEVM(EarnedValue Management)の手法を用いて学生にマネジメントを行わせるようにした.その結果,学生プロジェクトの工程間や学生間の工数や生産性などの詳細な基礎データが得られ,学生のレポートからは設計と実装のトレーサビリティの問題,品質とコストのバランスについてデータに基づいて考察していることが読み取れた.We have developed a PBL(Project-Based Learning) course for master course students to give them experiences and opportunities to evaluate the common software engineering processes, in the Leading IT Specialist Education Program of MEXT. The theme of the PBL is to develop a pair of Robots by using Lego Mindstorms. The project team composed of three students try to develop the system for six weeks (about a hundred hours per team), and the developed software had about thousand lines. Although the major PBL scenario is given by teachers, designated iterative curriculum requires learners to manage the design-implementation traceability and cost performance by using EVM(Earned Value Management) methodology. As a result, students succeeded to collect fundamental data of the project and report their design - implementation traceability and cost performance of the project based on numerical data that is collected by themselves.

Journal

  • 研究報告コンピュータと教育(CE)

    研究報告コンピュータと教育(CE) 2009-CE-99(9), 1-8, 2009-05-16

    情報処理学会

References:  13

Cited by:  3

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007997714
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10096193
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09196072
  • NDL Article ID
    024779733
  • NDL Call No.
    YH247-911
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  IPSJ 
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