実験手順書配信サーバにおけるウェブアクセスの視覚化に関する研究  [in Japanese] Access Log Analysis and Visualization for fully illustrated documentation distribution server  [in Japanese]

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Abstract

本学の学生実験では、学生がパソコンを通じてウェブ型の実験手順書を閲覧することで、サーバにアクセスログが蓄積されるようになっており、それを解析することで学生たちのページ閲覧の傾向を確認することができる。このシステムの導入には、学習者を強力に誘導し、適切な教材で多人数教育を効率化することを目的とする背景がある。我々はこの傾向を視覚化し、等高線図で表すことで、集団の行動を把握する手法を提案してきた。さらに、同じ教材を用いつつ、異なる母集団に対しても比較的類似した傾向がみられることも確認された。しかし、類似性の評価方法や、個人の行動の偏りなどは重ねあわされた等高線図から確認することは困難である。そこで今回は、年度間の、ページ間の移動頻度の差分を取ることなどで、より詳細な比較結果を得る試みを行ったのでこれを報告する

To guide the learners appropriately and sequentially, a web-type experiment manual has been introduced for students' experiments. Using this system, we can observe students' page viewing tendency by analyzing the access log of the web server. For this research, a efficient technique for log data visuality using contour plots is proposed to understand the group action tendency. By using that technique, we found that there are strong relativity in two different results on two different populations. However, we also found that there were not enough similarity in some special examples. Furthermore, it is impossible to confirm the individuality of each experimenter from the overlapped data charts. In this report, another technique for difference calculation between two years' data is mainly discussed.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 109(335), 127-130, 2009-12-04

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  3

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008000750
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013163
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    10509590
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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