シャドーイング練習による日本語発音の変化 : モンゴル語・中国語母語話者を対象に [in Japanese] The effect of shadowing training for Mongolian and Chinese learners of Japanese [in Japanese]
-
- 阿栄娜 ARONA
- 神戸大学国際文化学研究科 Graduate school of Intercultural Studies, Kobe University
-
- 林 良子 HAYASHI Ryoko
- 神戸大学国際文化学研究科 Graduate school of Intercultural Studies, Kobe University
Search this Article
Author(s)
-
- 阿栄娜 ARONA
- 神戸大学国際文化学研究科 Graduate school of Intercultural Studies, Kobe University
-
- 林 良子 HAYASHI Ryoko
- 神戸大学国際文化学研究科 Graduate school of Intercultural Studies, Kobe University
Abstract
本研究では,モンゴル語・中国語を母語とする日本語学習者を対象に,シャドーイングと音読・リピーティングの発音練習による効果を検証した.本研究では,(1)日本語のシャドーイング練習時の音声は,音読・リピーティング時の音声とどのような違いがあるか.(2)日本語のシャドーイング練習の効果は,学習者の母語によって異なるのか.(3)日本語のシャドーイング練習によってどのような音声的特徴に効果が現れやすいのかについてモンゴル語および中国語を母語とする日本語学習者を対象に検討した.その結果,a.シャドーイングおよび音読・リピーティング練習ともに,日本語学習者の発話速度を向上させること,b.モンゴル語話者も中国語話者も,シャドーイング練習中にはアクセント型の正確率が上昇するが,学習者の母語により異なった傾向が見られること,c.超分節レベルであるアクセント型やイントネーションに効果が現れやすいことが分かった.
In this study, the effect of shadowing and reading/repeating training on learners of Japanese was examined. The purpose of the present study was to clarify, (1) phonetic characteristics of learners' pronunciation during/after shadowing and repeating, (2) if the effect of shadowing training is different depending on the learners' mother tongue, and (3) what kind of phonetic characteristic are effectively improved by shadowing training. The results of experiments with Mongolian and Chinese learners of Japanese showed: a) both shadowing and reading/repeating training helped increase speech rate, b) accuracy rate of accent pattern rose during shadowing training differently in Mongolian and Chinese groups and c) the effect of shadowing training is more effective for acquiring prosodic features.
Journal
-
- IEICE technical report
-
IEICE technical report 109(451), 19-24, 2010-02-25
The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers
References: 20
-
1
- <no title>
-
戸田貴子
日本語教育と音声, 2008
Cited by (1)
-
2
- <no title>
-
門田修平
シャドーイングと音読の科学, 2007
Cited by (1)
-
3
- <no title>
-
玉井健
リスニング指導法としてのシャドーイングの効果に関する研究, 2005
Cited by (1)
-
4
- シャドーイング+音読のスピーキング演習
-
森庸子
外国語教育メディア学会 (口頭発表資料), 2009, 2009
Cited by (1)
-
5
- 日本語指導におけるシャドーイングの基礎的研究 (2)-音読との比較調査からわかること-
-
迫田久美子
2005年度日本語教育学会秋季大会予稿集, 241-242, 2005
Cited by (1)
-
6
- シャドーイングを使った音声教育-学習者と教師の意識を中心に-
-
戸田貴子
第11回日本語教育と音声研究会資料集, 2009年, 2009
Cited by (1)
-
7
- モンゴル人学習者の日本語に見られるモンゴル語の韻律の干渉
-
土屋順一
平成2年度研究成果報告書『日本語の韻律に見られる母語の干渉-音響音声学的対照研究-D1班』, 48-71, 1991
Cited by (1)
-
8
- モンゴル人学習者の日本語韻律習得の過程
-
土屋千尋
平成3年度研究成果報告書『日本語の韻律に見られる母語の干渉(2)-音響音声学的対照研究-D1班』, 21-38, 1992
Cited by (1)
-
9
- 中国語話者による日本語疑問文文末の韻律的特徴
-
陳文〓
平成4年度研究成果報告書『日本語の韻律に見られる母語の干渉(3)-音響音声学的対照研究-D1班』, 1-26, 1992
Cited by (1)
-
10
- 中国人 韓国人 アメリカ人による日本語のイントネーションとプロミネンス
-
土岐哲
日本語の音声 音韻 下, 258-287, 1989
Cited by (1)
-
11
- <no title>
-
宮城幸枝
毎日の聞きとり plus40 中上級日本語音声教材, 2003
Cited by (1)
-
12
- 日本人英語学習者の復唱における再生率と発話速度の変化の考察 [in Japanese]
-
三宅 滋
Journal of the Japan Society for Speech Sciences (10), 51-69, 2009
Cited by (1)
-
13
- 日本語の発音指導におけるシャドーイングの有効性 [in Japanese]
-
荻原 廣
Bulletin of Kyoto College of Economics, Kyoto Keizai Tanki Daigaku 13(1), 55-71, 2005-10
Cited by (1)
-
14
- The effect of prosody shadowing on the pronunciation of Japanese language learners [in Japanese]
-
高橋 恵利子 , 松崎 寛
Bulletin of the Department of Teaching Japanese as a Second Language, Hiroshima University (17), 73-80, 2007
Cited by (1)
-
15
- The Usefulness of Shadowing on Prosody Teaching of English [in Japanese]
-
岡田 あずさ , Azusa Okada
Bulletin of Tsukuba International University (8), 117-129, 2002
-
16
- The effectiveness of shadowing training on Japanese learners: based on a month-long longitudinal study [in Japanese]
-
岩下 真澄
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University Part. 2 Arts and science education (57), 219-228, 2008
-
17
- シャドーイングの日本語音声教育における有効性--単音、アクセント指導を中心に [in Japanese]
-
荻原 廣
國文學論叢 52, 191-177, 2007-02
IR Cited by (1)
-
18
- PE060 日本語指導におけるシャドーイングの有効性 : 学習者のレベルの違いに基づいて [in Japanese]
-
迫田 久美子 , 古本 裕美 , 橋本 優香 , 大西 貴世子 , 坂田 光美 , 松見 法男
Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology 49(0), 477, 2007
J-STAGE Cited by (1)
-
19
- On the Application of Shadowing Method to Japanese Language Education : With Special Reference to Relevance of Learners' Japanese Competence to Their Self-Assessment of the Effects of Shadowing [in Japanese]
-
MOCHIZUKI Michiko
関西大学視聴覚教育 (29), 37-53, 2006-03-31
IR Cited by (3)
-
20
- Mongolian Intonation(<Feature Articles>Current Trends in Intonational Research on Chinese, Korean, Mongolian, German and French)
-
KARLSSON Anastasia Mukhanova
Journal of the Phonetic Society of Japan 11(2), 28-39, 2007
J-STAGE Cited by (2)