GBAS (Ground-based Augmentation System) の安全性設計と電離圏遅延の空間勾配  [in Japanese] A study of spatial gradient in ionospheric delay for safety system design of GBAS (Ground-based Augmentation System)  [in Japanese]

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Abstract

地上型補強システム(GBAS)は1周波ディファレンシャルGPS測位方式を基礎として,空港近辺における航空機利用を目的とした着陸誘導システムであり,航空機の最終進入フェーズを担うことから高い信頼性が要求される.しかしながら,電離圏遅延の局所的な空間勾配(電離圏勾配)は生成した補正情報が誤っていないという信頼性を保証するインテグリティ(完全性)に対するリスクとして認識されている.本研究では,GBASの安全性設計に関して,わが国の環境における電離圏勾配の通常状態(静穏時)の設定と電離圏異常(擾乱時)に分けてGBASのインテグリティに対する電離圏リスクを検討するために,その基礎となる静穏時の電離圏勾配の評価について国土地理院の電子基準点データを用いて調査したので報告する.

GBAS is a system based on a differential GPS technique for aircraft precision approach and landing near and at airport using GPS L1-C/A pseudorange. To support to the final phase of precision approach, high reliability is required for the GBAS ground system. However, it is recognized that a large spatial gradient of ionospheric delay between ground GPS monitoring station and aircraft could produce significant positioning error for GBAS users. Therefore, ionospheric delay gradient is a key integrity risk for GBAS. In safety design and safety analysis of GBAS algorithm to generate correction data, it is required to distinguish anomalous condition of spatial gradient in ionospheric delay from nominal. In this study, we investigated spatial gradient variation in ionospheric delay using GPS network in Japan (GEONET; GPS earth observation network) especially for evaluating nominal ionospheric condition in Japan.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 109(426), 53-56, 2010-02-19

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  8

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008001402
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013301
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    10593383
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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