聞き役対話システムの構築を目的とした聞き役対話の分析

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タイトル別名
  • Analyzing the Characteristics of Listening-oriented Dialogue for Building Listening Agents

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抄録

我々は,ユーザの話を聞くことによって 「話したい」 という欲求を満たす聞き役対話システムの構築を目的としている.本稿では,そのような対話システムの構築を目的とした聞き役対話の分析について報告する.まず,人同士の聞き役対話と雑談を収集し,それぞれの対話タイプにおける対話行為の頻度を比較し,続いて,対話の流れを Hidden Markov Model (HMM) を用いて分析した.その結果,聞き役対話と雑談の HMM はそれぞれの特徴を示し,聞き役対話では,聞き役は質問をする前に自己開示を行い,より質問と相槌を多く行っていることがわかった.また,話し役や聞き役の性格特徴によって聞き役対話がどのように変わるかを分析した.その結果,それぞれの性格特徴によって対話が大きく異なることがわかった.Our aim is to build listening agents that can attentively listen to the user and satisfy his/her desire to speak and have himself/ herself heard. This paper investigates the characteristics of such listening-oriented dialogues so that such a listening process can be achieved by automated dialogue systems. We collected both listening-oriented dialogues and casual conversation, and analyzed them by comparing the frequency of dialogue acts, as well as the dialogue flows using Hidden Markov Models (HMMs). The analysis revealed that listening-oriented dialogues and casual conversation have characteristically different dialogue flows and that it is important for listening agents to self-disclose before asking questions and to utter more questions and acknowledgment than in casual conversation. We also investigated the effects of personality traits on listening-oriented dialogue. We found that a dialogue becomes characteristically different depending on the personality traits of speakers and listeners.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1573950401774243712
  • NII論文ID
    110008003241
  • NII書誌ID
    AN10115061
  • ISSN
    09196072
  • 本文言語コード
    ja
  • データソース種別
    • CiNii Articles

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