レビュー記事群を用いた消費行動要因のマイニング (データベースシステム(DBS) Vol.2010-DBS-151)  [in Japanese] Mining of Factors Affecting Consumer Decisions using Review Pages  [in Japanese]

Search this Article

Abstract

レビュー記事を用いて,要因という観点から人々の消費行動を整理する枠組みとそのために必要な手法を提案する. 本研究では,消費行動を選択するに至った主要な原因となる事象や状態を要因と定義する. 提案手法は要因が書かれている箇所を推定するために,記事内の位置情報,消費行動表現,消費行動後に頻出する表現などを利用することを主な特徴とする. 実験により,従来手法に比べて高精度に要因箇所を推定できることが確認できた.We propose a method for analyzing relations between consumer decisions and factors that affect decisions. In our research, we define consumer factors as events and conditions which mainly cause consumer decisions. Our method classifies keywords into factors and others by utilizing clues such as positions, expressions of consumption and frequently-appearing expressions after expressions of cosumptions. Experimental results show our method can accurately classify into factors and others than a simple baseline method.

Journal

  • 情報処理学会研究報告

    情報処理学会研究報告 2010年度(4), 1-8, 2010-12

    情報処理学会

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008003686
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10112482
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Proceedings
  • ISSN
    1884-0930
  • NDL Article ID
    025058802
  • NDL Call No.
    YH247-911
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS 
Page Top