中学校英語科におけるリスニングストラテジー  [in Japanese] Investigating EFL Learners' User of Listening Comprehension Strategies.  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

中学校における英語の授業では,実践的コミュニケーション能力を育成するための基礎として,リスニング指導の重要性がますます高まっている。 しかしながら,学習者がリスニング活動中にどのような行動を選択し,取り組んでいるのかについての情報が少ないという現実がある。本研究では,公立中学校の3年生(91名)をリスニングテストの結果により上位・中位・下位の3群に分類し,リスニング活動中におけるストラテジー使用の実態をアンケートにより調査した。分散分析の結果,聞き取りに成功している学習者とそうではない学習者のストラテジー使用にいくつかの違いが見られた。聞き取りに成功している学習者ほど,プランニングとモニタリングに代表されるメタ認知ストラテジーを頻繁に使用し,なおかつ,タスクの種類や状況に応じて効果的に認知ストラテジーを選択しながらリスニング活動に臨んでいる実態が明らかになった。

The purpose of the present study is to investigate the relationship between proficiency level in listening comprehension and the use of listening comprehension strategies by Japanese junior high school students learning English as a Foreign Language. The subjects in the present research were 91 third-year students in a junior high school. They were classified into a High group, Middle group, and Low group according to scores on a listening comprehension test. They were then given a questionnaire in order to identify listening comprehension strategies used in listening comprehension tasks. The ANOVA identified significant differences in strategy use by successful and less successful learners. Successful learners used metacognitive strategies such as planning and monitoring more frequently than less successful learners. Also, we can claim that successful learners take an interactive approach in applying top-down and bottom-up processes while they do listening comprehension tasks. The article concludes with a discussion of the use of strategy instruction in the classroom for developing learners' listening skills.

Journal

  • The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development

    The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development 29(1), 79-88, 2006

    Japan Curriculum Research and Development Association

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008094608
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00247430
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0288-0334
  • NDL Article ID
    8020141
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1475
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top