アシスタントロボットを用いたプログラミング教育支援システムの構築  [in Japanese] Design of a Learning Support System for Programming Beginners by an Assistant Robot  [in Japanese]

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Author(s)

    • 荻野 晃大 OGINO Akihiro
    • 京都産業大学 コンピュータ理工学部 Faculty of Computer Science and Engineering, Kyoto Sangyo University
    • 上田 博唯 UEDA Hirotada
    • 京都産業大学 コンピュータ理工学部 Faculty of Computer Science and Engineering, Kyoto Sangyo University

Abstract

本稿では,人とロボットのインタラクションの一アプリケーションとして,大学におけるプログラミング初心者に対するプログラミング教育支援フレームワークを取り上げる.提案フレームワークは,学習者と教師をそれぞれ支援し,かつ学習者の学習を妨げないことを目指す.具体的には,学習者が起こしたコンパイルエラーを収集・分析し,その結果を教師に示す.これにより,学習者の理解度推測の一材料とすることで,教師を支援する.一方,学習者への支援は,学習者が問題に直面したときに,アシスタントロボットが問題を解決するヒントを提示する.また,提案システムに対する明示的な操作をさせないことで,本来の学習には必要のない作業を省け,学習者の学習を妨げず,支援できる.

In this paper, we propose a learning support framework for programming beginners by the one application of human-robot interaction. The proposed framwork supports each learners and the teacher and does not prevent learning of learners. Specifically, the proposed framework collects compilation errors from each learners and analyzes them. Then, the framework shows resultant data to the teacher for understanding comprehension of learners. When the learner encounters problems while solving an assignment, the framework gives hints for solving problems using an assistant robot. The learner can use the framework without being aware of it.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 110(108), 143-148, 2010-06-22

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  11

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008095341
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10476092
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    10752429
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS 
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