精神科病院における患者の暴力と攻撃行動に対する看護介入技術に関する研究  [in Japanese] The study of Nursing intervention skills for patients' violence and aggressive behavior in psychiatric hospitals  [in Japanese]

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Abstract

精神科看護はこれまで幾多の救急場面や急性期場面を経験し、患者の暴力と攻撃行動に介入する臨床経験を蓄積してきた。精神科において重要な部分を占めているこうした経験は、これまで記述もされずまた介入技術として分析もされてこなかった。本研究は、患者からの暴力や攻撃に対処してきた精神科看護師に彼らの臨床経験を尋ね、暴力に対する看護師の技術的な対処に焦点を当てた。精神科看護師20名に対し半構成的なインタビューを行い、その介入技術についての内容を質的記述的に分析した結果、144個のコードと79個のサブカテゴリー、28個のカテゴリーが抽出された。そしてこれらの技術は適用される3つの臨床場面((1)基本的なケアを提供する技術 (2)救急・急性期ケアに対する介入技術 (3)暴力や攻撃に対処する技術)に区分できることが明らかとなった。またこれらの介入技術が精神科看護師に求められる特殊な技術ではなく、日常的な看護実践の延長上に展開される高度な介入技術であることが示唆された。

Nurses in psychiatric nursing have encountered numerous emergency situations and clinical experience in interventions in patients' violence and aggressive behavior. Such experience as an important part of psychiatric practice has not been described or analyzed as intervention skills. In this study, I surveyed the clinical experience of nurses in the psychiatric department who had coped with patients' violence and aggression, and evaluated their approaches for coping with violence. I had a semi-structured interview with 20 nurses in the psychiatric hospital and analyzed the contents of their intervention skills qualitatively and descriptively. As a result, 144 codes, 79 subcategories, and 28 categories were extracted. These skills could be classified into 3 categories: (1) skills providing fundamental care, (2) intervention skills in emergency/acute stage situation, and (3) skills for coping with violence and aggression. The results of this study suggest that individual intervention skills are not special ones used in emergency situations, but are high-level intervention skills comprising an extension of daily psychiatric nursing practice.

Journal

  • Journal of Japan Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing

    Journal of Japan Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing 16(1), 1-11, 2007

    The Japan Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing

References:  15

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008145414
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10478677
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    0918-0621
  • NDL Article ID
    8849847
  • NDL Call No.
    Z19-3804
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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