フランスにおける職業リセ及びリセにおける教育課程の動向 : 学校基本計画法(2005年)以降の実情

Bibliographic Information

Other Title
  • フランス ニオケル ショクギョウ リセ オヨビ リセ ニオケル キョウイク カテイ ノ ドウコウ ガッコウ キホン ケイカクホウ 2005ネン イコウ ノ ジツジョウ
  • Trends of the Curriculum Development in the Vocational Lycees and the General-Technical Lycees after the Basic Law for School Plan(2005) in France

Search this article

Abstract

本報告は、学校基本計画法以降のフランスにおいて、中等教育及び職業教育のカリキュラム開発に関する動向を、その政策と実態の分析を通じて明らかにする。政策では、リセ3年次修学率80%と高等教育修了率50%の達成という計画法案の目標に基づき、普通、技術、職業の三課程の平等化、進路指導の改善、学習支援の促進などが重視される。調査した3校の教育実践について、いずれもその社会的環境に応じたカリキュラムを編成している。とくに、その良質な経営が公的な評価を受けた職業リセ2校では、特色あるカリキュラムが編成されており、「教育革新」と称された総合的な学習―職業的学際プロジェクト、市民・法律・社会―も取り組まれている。

This reseach report clarifies the trends of the curriculum development of secondary and vocational education through the analysis of educational policy and schools practices after the Basic Law for School Plan in France. The educational policy is based on the aim of the achievement of upper secondary schooling rate 80% and higher education completion rate 50% which was mentioned in the report of Basic Law. It is made much of that the equalization of general, technological and vocational courses, the improvement of career guidance and the promotion of learning support. About three educational practices that we investigated, each of the 'lycées' organize the curriculum which adapted the social environment. Particulaly, in two vocational 'lycees', of which high quality management caught the public evaluation, the curriculum is characteristic with the integrated study as a vocational project study and a citizen-law-society which were called 'educational innovation'.

Journal

  • 人文研究

    人文研究 62 109-122, 2011-03

    大阪市立大学大学院文学研究科

Related Projects

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top