医療ソーシャルワーカーの教育養成に関する日・米・英の比較研究--その全体像と展開  [in Japanese] Overview of a tripartite study of approaches to social work education for health settings in Japan, the US and UK  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

    • 熊谷 忠和 Kumagai Tadakazu
    • 川崎医療福祉大学医療福祉学部医療福祉学科 Department of Social Work, Faculty of Health and Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare
    • 井上 信次 Inoue Shinji
    • 川崎医療福祉大学医療福祉学部医療福祉学科 Department of Social Work, Faculty of Health and Welfare, Kawasaki University of Medical Welfare
    • Cleminson Tim Cleminson Tim
    • 川崎医療福祉大学医療福祉マネジメント学部医療秘書学科 Department of Medical Secretarial Arts, Faculty of Health and Welfare Services Administration, Kawasaki University of Medical Welfare

Abstract

本研究は,わが国の社会福祉養成教育に大きく影響を与えてきた,いわば先行例としての英国と米国のとりわけ保健医療に特化したソーシャルワーカー養成教育の動向や現状さらには課題について現地調査を含め踏み込んだ調査を行い,わが国のソーシャルワーカーの養成教育との比較において共通点,相違点さらに適合あるいは非適合について検証することを目的としている.さらに最終的には,学術会議の提言で示された社会福祉教育のあり方についての見直しの方向を踏まえ,よりspecificな領域としての医療ソーシャルワーカーの教育養成のあり方について,わが国の現状に見合ったより相応しいモデル提示を目的とする.本稿は本研究の概要と研究の初期段階で得られた結果についての短報とする.

The aim of this research is to create a comprehensive educational model for the training of public health social workers. One of the key areas in this study is the role of practical placements(field education)in the undergraduate and graduate curriculum. The researchers intend to build their model based on the results of a tripartite study of teaching approaches and student expectations in Japan, the US and the UK. This report is its overview.

Journal

  • Kawasaki medical welfare journal

    Kawasaki medical welfare journal 20(2), 437-446, 2011

    Kawasaki University of Medical Welfare

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008429916
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10375470
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    09174605
  • NDL Article ID
    11067279
  • NDL Source Classification
    ZE5(社会・労働--社会問題・社会保障)
  • NDL Call No.
    Z6-3791
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR 
Page Top