地域高齢者との福祉体験学習の教育効果と地域貢献事業としての評価  [in Japanese] Educational effects by the welfare-experience learning program with aged people in community, and its evaluation as regional contribution  [in Japanese]

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Author(s)

    • 中江 弘美 Nakae Hiromi
    • 徳島大学大学院ヘルスバイオサイエンス研究部口腔保健学講座 Subdivision of Oral Health and Welfare, The University of Tokushima Graduate School
    • 日野出 大輔 Hinode Daisuke
    • 徳島大学大学院ヘルスバイオサイエンス研究部口腔保健学講座 Subdivision of Oral Health and Welfare, The University of Tokushima Graduate School
    • 薮内 さつき [他] Yabuuchi Satsuki
    • 徳島大学大学院ヘルスバイオサイエンス研究部口腔保健学講座 Subdivision of Oral Health and Welfare, The University of Tokushima Graduate School
    • 竹内 祐子 Takeuchi Yuko
    • 徳島大学大学院ヘルスバイオサイエンス研究部口腔保健学講座 Subdivision of Oral Health and Welfare, The University of Tokushima Graduate School
    • 吉岡 昌美 Yoshioka Masami
    • 徳島大学大学院ヘルスバイオサイエンス研究部口腔保健学講座 Subdivision of Oral Health and Welfare, The University of Tokushima Graduate School
    • 伊賀 弘起 Iga Hiroki
    • 徳島大学大学院ヘルスバイオサイエンス研究部口腔保健学講座 Subdivision of Oral Health and Welfare, The University of Tokushima Graduate School
    • 中野 雅徳 Nakano Masanori
    • 徳島大学大学院ヘルスバイオサイエンス研究部口腔保健学講座 Subdivision of Oral Health and Welfare, The University of Tokushima Graduate School
    • 吉田 秀夫 Yoshida Hideo
    • 徳島大学大学院ヘルスバイオサイエンス研究部口腔保健学講座 Subdivision of Oral Health and Welfare, The University of Tokushima Graduate School
    • 尾崎 和美 Ozaki Kazumi
    • 徳島大学大学院ヘルスバイオサイエンス研究部口腔保健学講座 Subdivision of Oral Health and Welfare, The University of Tokushima Graduate School
    • 羽田 勝 Hada Masaru
    • 徳島大学大学院ヘルスバイオサイエンス研究部口腔保健学講座 Subdivision of Oral Health and Welfare, The University of Tokushima Graduate School
    • 河野 文昭 Kawano Fumiaki
    • 徳島大学大学院ヘルスバイオサイエンス研究部健康長寿歯科学講座 Subdivision of Oral Health Science, The University of Tokushima Graduate School
    • 吉本 勝彦 Yoshimoto Katsuhiko
    • 徳島大学大学院ヘルスバイオサイエンス研究部摂食機能制御学講座 Subdivision of Stomatology, The University of Tokushima Graduate School

Abstract

本研究の目的は,地域高齢者との福祉体験学習における学生への教育効果と、地域貢献事業としての評価をすることである。徳島大学歯学部では,医療人を志すものとしての自覚を持つことを目的とした取り組みを県内16カ所の施設で合計28回実施した。これは,学生が口腔保健指導「お口の健康長寿教室」において,高齢者を対象とした口腔機能訓練の補助者として体験学習するものである。学習後のレポートから, 到達目標とした地域貢献の在り方や歯科専門職としての役割を認識する学生が多くを占めた。一方,地域貢献事業として評価するため,参加職員への調査を行った結果,利用者への役立ちに加え,多くの施設職員の理解も深まったとのアンケート結果が得られた。以上から,本取り組みは学生への教育目標「医療人としての自覚を持つ」に沿った成果が得られており,また,施設職員の口腔機能向上プ口グラムへの盤解の深まりから,今後の継続が期待される。

The purose of this study is to evaluate the educational effect by the welfare-experience learning program with aged people in community,and to evaluate this program as the regional contribution. This program is to aim at having a consciousness of becoming the dental professional in the University of Tokushima,Faculty of Dentistry,and they were carried out with 16 institutions (a total of 28 times).This program makes students accompany the oral health guidance"long-life oral healthy classroom",and they carried out the experience study as on auxiliary person of the variaus functional oral-training for elderly people.By the investigation of the student's report, there are students who recognized the achievement objectives which are roles of the way concerning regional contribution as dental professionals in community. On the other hand,the questionnaire to the participating persoonnel was conducted in order to evalaote this program as the regional contrtbution. As a result,this program is useful to elderly people and the understanding of institution personnel is also deepened this practice. As mentioned above,the result of having is suitable for the educational goal "to have a consciousness of becoming the dental professional". Furthermore,this program was considered that future continuation is also expected by deepening of an understanding to the personnel's functional oral-training program.

Journal

  • Journal of university education research

    Journal of university education research (8), 17-24, 2011-03

    The University of Tokushima

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008436657
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA1199130X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    18811256
  • NDL Article ID
    11063356
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z71-R151
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR 
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