普通教室における日常的なICT活用を支える投影環境の検討 [in Japanese] Examination of Projection Environment to Support Daily ICT Use in Classroom [in Japanese]
-
- 山田 智之 YAMADA Tomoyuki
- 内田洋行教育総合研究所 Uchidayoko Educational Resources Information Center
-
- 野中 陽一 NONAKA Yoichi
- 横浜国立大学教育人間科学部 Faculty of Education and Human Sciences, Yokohama National University
-
- 石塚 丈晴 [他] ISHIZUKA Takeharu
- 福岡工業大学短期大学部 Junior College, Fukuoka Institute of Technology
-
- 高橋 純 TAKAHASHI Jun
- 富山大学人間発達科学部 Faculty of Human Development, University of Toyama
-
- 堀田 龍也 HORITA Tatsuya
- 玉川大学大学院教育学研究科 Tamagawa University Research Institute
-
- 畠田 浩史 HATAKEDA Hiroshi
- 株式会社内田洋行 Uchida Yoko Co. ltd.
-
- 小柴 薫 KOSHIBA Kaoru
- パワープレイス株式会社 Powerplace Inc.
Access this Article
Search this Article
Author(s)
-
- 山田 智之 YAMADA Tomoyuki
- 内田洋行教育総合研究所 Uchidayoko Educational Resources Information Center
-
- 野中 陽一 NONAKA Yoichi
- 横浜国立大学教育人間科学部 Faculty of Education and Human Sciences, Yokohama National University
-
- 石塚 丈晴 [他] ISHIZUKA Takeharu
- 福岡工業大学短期大学部 Junior College, Fukuoka Institute of Technology
-
- 高橋 純 TAKAHASHI Jun
- 富山大学人間発達科学部 Faculty of Human Development, University of Toyama
-
- 堀田 龍也 HORITA Tatsuya
- 玉川大学大学院教育学研究科 Tamagawa University Research Institute
-
- 畠田 浩史 HATAKEDA Hiroshi
- 株式会社内田洋行 Uchida Yoko Co. ltd.
-
- 小柴 薫 KOSHIBA Kaoru
- パワープレイス株式会社 Powerplace Inc.
Abstract
普通教室における日常的なICT活用を支える環境を検討するため,板書とプロジェクタ投影を組み合せることができ,入力ソースを左右任意のプロジェクタに投影可能な環境を構築した.実証実験を通して教員のICT活用経験による活用方法の違いや特徴について調査した結果,ICT活用の経験に関わらず投影画面内外の板書を組み合わせる授業が高い割合で見られた.エキスパートは非エキスパートと比較し,投影画面内へ書き込みをした授業数が約2倍であり,左右両方のプロジェクタを多く活用していたことから,エキスパートが授業の実態等に合わせて投影先を選択していることが示唆された.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 34(Suppl.), 61-64, 2010
Japan Society for Educational Technology
References: 6
-
1
- <no title>
-
メディア教育開発センター
ICTを活用した指導の効果の調査結果について, 2007
Cited by (1)
-
2
- 普通教室のICT環境における日英比較からの日本型モデルの検討
-
野中陽一
全日本教育工学研究協議会第34回年会論文集, 2008, 2008
Cited by (1)
-
3
- 普通教室における日常的なICT活用を支えるための教室環境の構築および評価
-
山田智之
日本教育工学会第25回全国大会講演論文集, 2009, 225-226, 2009
Cited by (1)
-
4
- The Comprehensive Analysis Results for Advancement of Student's Academic Achievement in Classes by Use of ICT(<Special Issue>Design and Assessment of ICT Usage in Schools to Improve Scholastic Abilities) [in Japanese]
-
SHIMIZU Yasutaka , YAMAMOTO Tomohiro , HORITA Tatsuya , KOIZUMI Rikiichi , YOKOYAMA Takamitsu
Japan Journal of Educational Technology 32(3), 293-303, 2008
J-STAGE References (4) Cited by (13)
-
5
- Improvement of Concentration Level and Participation Level of Students by Using IT for Teaching [in Japanese]
-
YAMAMOTO Tomohiro , SHIMIZU Yasutaka
Japan Journal of Educational Technology 30(Suppl.), 93-96, 2006
J-STAGE References (2) Cited by (7)
-
6
- Instructional Design and Learning Situation Design Intend to Enhance Academic Achievement by Expert Teachers to Accelerate Teaching Effects using ICT [in Japanese]
-
HORITA Tatsuya , NAKAGAWA Hitoshi , KUROKAMI Haruo
Research report of JET Conferences 2008(1), 183-188, 2008-03-01
References (3) Cited by (2)
Cited by: 1
-
1
- Case Study on Process of Using ICT in the Classroom [in Japanese]
-
NONAKA Yoichi , YAMADA Tomoyuki , NAKAO Noriko , TAKAHASHI Jun , HORITA Tatsuya
Research report of JSET Conferences 2010(5), 135-140, 2010-12-18
References (4) Cited by (2)