インターネット生放送におけるユーザの心理の分析  [in Japanese] Analysing Users' Psychological Factors in Their Behaviors on the Internet Live-Broadcasting Services  [in Japanese]

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Abstract

Web サービスのユーザの傾向を調査するさい,利用ログのデータマイニングが主流である.これはユーザの行動の傾向を捉えるには有効であるが,行動の意図や意識といったユーザ心理を捉えることは困難である.そこで本研究では,定量的・定性的,両方の側面からアンケート調査や観察・インタビューといったエスノグラフィの手法を用い,インターネット生放送を中心としたユーザ行動の心理を分析する.Using data minings such as analysing logs on web-based services is in mainstream in order to survey users' trends on the services. This is efficient for analysing users' behaviors but is unefficient for analysing users' psychological factors, for example, intentions of their behaviors, decision-marking for their bihaviors on the services. In this research, the authors analyse users's psychological factors and their behaviors on the internet live-broadcasting services. The methods are a web-based survay and ethnographical methods - questionnaire, observation, and interview.

Journal

  • 研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)

    研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN) 2011-GN-79(9), 1-8, 2011-03-10

    情報処理学会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008583723
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA1155524X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Technical Report
  • ISSN
    2186-2583
  • NDL Article ID
    025099373
  • NDL Call No.
    YH267-101
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IPSJ 
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