「就職用自己分析マニュアル」が求める自己とその機能:「自己のテクノロジー」という観点から The Self Demanded by "Self-Analysis" Manuals for University Student's Employment Search and their Functions:Analysis from "Technologies of the Self"

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抄録

本稿では,大学生の就職活動における自己分析という慣行の定着を,新規大卒採用市場における1つのサブ市場の確立と捉える.このことで,先行研究の欠落点であった,自己分析への関わり方の多様性,送り手と受け手,その影響力の限定性という論点に対応することができる.また本稿では自己分析を,「自己の自己との関係」を通した主体化を行う「自己のテクノロジー」と捉える.このことで他の自己論との比較を可能とし,また先行研究の難点であった定着因の考察を資料内在的に行うことができる.このような観点から,自己分析市場が提供する「自己のテクノロジー」の分析とその機能の考察を行った.<br>分析対象は自己分析をその内容に含む就職対策書,190タイトル計758冊である.自己分析の作業課題の核には,自らの過去の回顧,現在の分析,未来の想像を通して「本当の自分」を抽出する志向がみられる.だがこれは純粋に心理主義的なものではない.自己分析では具体的な職業の導出,内定の獲得に向けた自己の客観化,積極的な自己表現もともに求められるためである.分析を通して,自己分析市場は新規大卒採用市場における不透明性の低減,動機づけの個人的獲得支援・調整,社会問題の個人化という機能を果たしていると考えられた.だが採用状況の悪化によって社会問題の個人化機能が突出するとき,それを可能にする「自己のテクノロジー」への注意が払われなければならない.

In this article, I think establishment of "self-analysis" in university student's search for employment as establishment of sub-market in the university freshman graduate adoption market. Through this, I can consider the shortcomings of the previous studies, variety of relation with self-analysis, issue of writers and readers, and definitiveness of the influence on students. In addition, I consider "self-analysis" as "technologies of the self," because they ma ke the readers subjectivate through the construction of "relations to one's self." Thus, I can undertake acompa rison with previous studies of the self and consider the reason for the establishment of selfanalysis on the basis of the material. From these points of view, I analyze the "technologies of the self" dealt with in the market for self-analysis and consider the functions of the market.<br>The objects of analysis are the self-help books written for finding employment tha t deal with "self-analysis," 190 titles, total 758 books. In these books, there are three key orientations: reflection on the past, analysis of the present self, and imagination of the future. Through these, the readers are induced to extract "the true self." However, this is not a purely psychologized action. In these works, the readers are encouraged to find an objective view of the self and positive selfexpression for employment. From the foregoing analysis, it would appear tha t there are three key functions of the self-analysis market: reduction of the uncertainty of the university freshman graduate adoption market, provision of support and motivation to work, and individualization of the social issues. The function of individualization will be distinctive when there is ado wnturn in the university freshman graduate adoption market. Therefore, we have to pay attention to the "technologies of the self" the micro technologies of individualization.

収録刊行物

  • 社会学評論

    社会学評論 61(2), 150-167, 2010

    日本社会学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110008585139
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00109823
  • 本文言語コード
    UNK
  • 雑誌種別
    大学紀要
  • ISSN
    0021-5414
  • NDL 記事登録ID
    10924799
  • NDL 雑誌分類
    ZE1(社会・労働--社会科学・社会思想・社会学)
  • NDL 請求記号
    Z6-265
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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