「教育ニードアセスメントツール-助産師用-」の開発  [in Japanese] Development of a Educational Needs Assessment Tool for Midwives  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究の目的は、助産師の教育ニードアセスメントツールを開発することである。質的帰納的研究の成果である助産師としての望ましい状態8側面を下位尺度とし、これに基づく質問項目の作成と尺度化を行った。専門家会議とパイロットスタディによりアセスメントツールの内容的妥当性を検討し、8下位尺度56質問項目から成るアセスメントツールを構成した。これを用いて、全国の病院、診療所、助産所に就業する助産師1,185名を対象に調査を実施した。質問紙回収数は672(回収率56.7%)であり、このうち全質問項目に回答のあった616部を分析対象とした。項目分析の結果に基づき40質問項目を選定し、「教育ニードアセスメントツール-助産師用-」を完成した。クロンバックα信頼性係数は0.968であり、再テスト法における相関係数は0.765(p<0.001)であった。また、因子分析の結果、8因子が抽出され、これら8因子は、質問項目作成の基盤とした8側面にほぼ対応していた。以上は、アセスメントツールが内的整合性・安定性による信頼性を確保していることを示す。また、構成概念妥当性を概ね確保していることを示す。

The purpose of this study was to develop a Educational Needs Assessment Tool for Midwives, which had well-established reliability and validity. Fifty-six items were made based on eight aspects. The eight aspects were identified through a qualitative study that showed desirable situation of midwives perceived by the other midwives. The 56 items were grouped into eight subscales corresponding to the 8 aspects. Content validity of the assessment tool was established by a panel of experts and a pilot study. The instrument packets, including the assessment tool and a demographic questionnaire, were distributed to the total of 1,185 midwives who work at hospitals, clinics and maternity homes in Japan. Sixty hundred and seventy two (56.7%) midwives responded of which 616 valid data were analyzed. Item analyses were conducted, and the original 56 items were reduced to 40. Cronbach's alpha, a reliability coefficient of the assessment tool was .968. Test-retest reliability was .765 (p<.001). These results supported the internal consistency and the stability of the assessment tool. The result of a factor analysis showed that the construct validity of the assessment tool was established approximately.

Journal

  • Journal of Research for Nursing Education

    Journal of Research for Nursing Education 20(1), 8-18, 2011

    Japan Academic Society of Nursing Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008593923
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0917-6314
  • Data Source
    NII-ELS  J-STAGE 
Page Top