体育実技終了時のセルフ・モニタリングが運動の意思決定バランスと身体活動量に及ぼす効果 Effects of self-monitoring at the end of a physical education class on the decisional balance for exercise and the level of physical activity

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著者

    • 木内 敦詞 KIUCHI Atsushi
    • 大阪工業大学知的財産学部健康体育研究室 Section for Health-Related Physical Education, Faculty of Intellectual Property, Osaka Institute of Technology
    • 荒井 弘和 ARAI Hirokazu
    • 大阪人間科学大学人間科学部健康心理学科 Department of Health Psychology, Faculty of Human Sciences, Osaka University of Human Sciences
    • 中村 友浩 [他] NAKAMURA Tomohiro
    • 大阪工業大学知的財産学部健康体育研究室 Section for Health-Related Physical Education, Faculty of Intellectual Property, Osaka Institute of Technology
    • 浦井 良太郎 URAI Ryotaro
    • 大阪工業大学知的財産学部健康体育研究室 Section for Health-Related Physical Education, Faculty of Intellectual Property, Osaka Institute of Technology

抄録

運動の意思決定バランス(運動実践の恩恵-負担)は,身体活動・運動の採択や継続に重要な役割を果たすとされている.本研究の目的は,体育実技終了時のセルフ・モニタリングが,運動の意思決定バランスと日常の身体活動量に及ぼす影響を検討することであった.対象者は日本の大学新入生男子(N=869)であった.介入群(N=398)は週1回の体育授業におけるスポーツ活動実施後にセルフ・モニタリングを行い,非介入群(N=471)はそれを行わなかった.セルフ・モニタリング・シートは,心理学的・社会学的・生理学的な側面からみたスポーツ活動中の自己評価項目から構成されていた.全授業の共通プログラムは以下のとおりであった(数字はプログラムの順序に対応する);1:ガイダンス,2:講義,3-5:実技,6:講義,7-9:実技,10:講義,11-13:実技,14:まとめ.3回の講義は,生活習慣と健康の関わりに関する内容であった.介入プログラムは,運動の意志決定バランスにおける統計的に有意ではない改善傾向と,運動実践の恩恵における有意な増加をもたらした.運動実践の負担および身体活動量においては,いずれの効果も認められなかった.本研究で示された介入効果は,体育実技の果たす健康教育としての役割を具体的に提案している.

It has been reported that the decisional balance for exercise (pros minus cons for exercise) plays an important role in the adoption and maintenance of physical activity and exercise. The purpose of this study was to investigate the effects of self-monitoring at the end of a physical education class (sports activity) on the decisional balance for exercise and the level of physical activity in daily life. The participants of this study comprised 869 male college freshmen from an institute of technology in the Kinki area of Japan. The intervention group (N=398) performed self-monitoring after sports activities once a week, while the nonintervention group (N=471) did not. The self-monitoring sheet was composed of self-evaluation items with regard to psychological, sociological, and physiological aspects during sports activities. The common program applicable to all classes was as follows (the numbers correspond to the sequence of activities in the program)-1: guidance, 2: lecture, 3-5: sports activity, 6: lecture, 7-9: sports activity, 10: lecture, 11-13: sports activity, and 14: summary of the class. Three lectures were about health and lifestyle. The intervention program induced nonsignificant improvement of the decisional balance for exercise, and a statistically significant increase of the pros for exercise. No effects were observed in the cons for exercise and the level of physical activity in daily life. The intervention effects in the present study concretely suggest the role of physical education classes (sports activities) as a health education program.

収録刊行物

  • 大学体育学

    大学体育学 6.1(0), 3-11, 2009

    公益社団法人 全国大学体育連合

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110008600498
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11915538
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1349-1296
  • NDL 記事登録ID
    10284033
  • NDL 雑誌分類
    ZF21(教育--体育)
  • NDL 請求記号
    Z71-L847
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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