大学初年次生の生活習慣と取得単位数の関係 Relationship between the lifestyle and the acquired number of academic credit in first-year college students

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

    • 木内 敦詞 KIUCHI Atsushi
    • 大阪工業大学知的財産学部健康体育研究室 Section for Health-Related Physical Education, Faculty of Intellectual Property, Osaka Institute of Technology
    • 中村 友浩 NAKAMURA Tomohiro
    • 大阪工業大学知的財産学部健康体育研究室 Section for Health-Related Physical Education, Faculty of Intellectual Property, Osaka Institute of Technology
    • 荒井 弘和 [他] ARAI Hirokazu
    • 大阪人間科学大学人間科学部健康心理学科 Department of Health Psychology, Faculty of Human Sciences, Osaka University of Human Science
    • 浦井 良太郎 URAI Ryotaro
    • 大阪工業大学知的財産学部健康体育研究室 Section for Health-Related Physical Education, Faculty of Intellectual Property, Osaka Institute of Technology

抄録

生活習慣と学力が関連することはこれまで経験的に述べられてきた.しかしながら,それを十分に裏づける学術的データはわが国においてほとんど提出されていない.本研究は,大学初年次生の生活習慣と修学状況(取得単位数)との関係を明らかにすることを目的とした.近畿圏にある工科系大学男子1068名が本研究に参加した.彼らの初年次前期取得単位数は以下のとおりであった;25単位以上(52%,N=554:A群),20-24単位(30%,N=317:B群),15-19単位(12%,N=131:C群),15単位未満(6%,N=66:D群)。前期授業終了時における健康度・生活習慣診断検査(DIHAL.2,徳永2003)から,以下のことが明らかとなった.すなわち,「食事」「休養」尺度および「生活習慣の合計」において,D<C<B<A群の順位傾向とともに,D群に対するA群の有意な高値(P<.01)が示された.特に,「食事の規則性」「睡眠の規則性」スコアにおいては,明確なD<C<B<A群の順位性とともに,食事や睡眠を軸とした"規則的な生活リズム"の重要性が示された.これらの結果は,大学入学直後から教育の枠組みの中で,健康的なライフスタイル構築のための健康教育を実施することの必要性を支持している.

It has been described up to now that the lifestyle relates to academic performance experiencing. However, academic data that proves it enough is hardly submitted in Japan. The purpose of this study was to investigate the relationship between the lifestyle and the acquired number of academic credit in first-year college students. College students (N=1068) from an institute of technology in the Kinki area of Japan participated in the study. Their acquisition numbers of academic credits during the first semester of the first year were as follows: 25 or more (52%, N=554: A group), 20-24 (30%, N=317: B group), 15-19 (12%, N=131: C group), and less than 15 (6%, N=66: D group). Diagnostic Inventory of Health and Life Habit (DIHAL; Tokunaga, 2003) at the end of the first semester class period revealed the following. The scores of "Eating", "Resting", and "the sum of life habits" were order tendencies to D<C<B<A groups (D<A group, P<.01). Especially, "Eating regularly" and "Resting regularly" scores, showing the order of clear D<C<B<A, and importance having a regular life rhythm through eating and resting became clear. These results suggest the necessity of health education for healthy lifestyle construction in the frame of the education immediately after college administration.

収録刊行物

  • 大学体育学

    大学体育学 7.1(0), 69-76, 2010

    公益社団法人 全国大学体育連合

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110008600513
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11915538
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1349-1296
  • NDL 記事登録ID
    10797667
  • NDL 雑誌分類
    ZF21(教育--体育)
  • NDL 請求記号
    Z71-L847
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ