点図の線における点サイズと点間隔の要因が直交する2線の識別容易性に及ぼす影響  [in Japanese] Effects of Dot Pitch and Dot Size on the Discriminability of Dotted Lines in Braille Graphics  [in Japanese]

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Author(s)

    • 森 まゆ MORI Mayu
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科 Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba
    • 佐島 毅 SASHIMA Tsuyoshi
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科 Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba

Abstract

本研究では、点図の線の識別容易性において点間隔および点サイズが2線を識別する課題遂行の成否および遂行所要時間に及ぼす効果を分析することで、識別容易性が高く適切な2線の要因を検討することを目的とした。その結果から、点図の線の識別容易性には点間隔と点サイズが効果を及ぼしていることが確認された。研究1においては、点間隔が点図の線の識別容易性に及ぼす効果を検討した。点サイズが中点(直径1.5mm)の場合は、2線の点間隔の差が3mm以上あることが識別容易性が高く、点図の線として適切な2線の要件であることが示唆された。研究2では、点図における線を構成する点のサイズが識別容易性に及ぼす効果を検討した。同じ点間隔で「中点・大点」(直径1.7mm)の組み合わせは、対象者8名中課題を完遂できた者が1〜3名と少なく識別容易性が低いため、点図を構成する線としては不適切であることが示された。一方、完遂者6〜8名であった「大点・小点」(直径0.7mm)の組み合わせが、比較的識別容易性が高いことが示唆された。

The present study aimed to clarify factors that would make it easier for persons reading Braille graphics to discriminate 2 lines by analyzing effects of dot pitch and dot size on the number of trials needed to complete tasks requiring discrimination of 2 lines and on participants' performance time. The overall results suggested that dot pitch and dot size affect the discriminability of embossed dotted lines. Study 1 examined effects of dot pitch on the discriminability of embossed dotted lines. In Braille graphics, a difference in the pitch of 2 dotted lines that was more than 3mm was required for easy discrimination when the 2 lines were composed of medium-size points (1.5mm in diameter). Study 2 examined the affect of dot size on the discriminability of embossed dotted lines. Only between 1 and 3 of the 8 participants were able to complete the tasks when points that were the same distance apart were either medium (1.5mm diameter) or large (1.7mm diameter), which suggests that points of those sizes may not be appropriate for use in lines in Braille graphics when a discrimination between 2 lines is required. The largest points (1.7mm diameter) were relatively discriminable from the smallest ones (0.7mm diameter).

Journal

  • The Japanese Journal of Special Education

    The Japanese Journal of Special Education 48(5), 337-349, 2011

    The Japanese Association of Special Education

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008661619
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00172513
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    0387-3374
  • NDL Article ID
    11033814
  • NDL Source Classification
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL Call No.
    Z7-314
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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