広島高等師範学校附属小学校の理会主義歴史教育論 : 大久保馨の理論と実践をもとにして The Understanding of the Theory of History Education at the Elementary School Affiliated to the Hiroshima Higher Normal School : Focusing on the Theory and Practices of Kaoru Okubo

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抄録

本論文は,広島高等師範学校附属小学校の理会主義歴史教育論を大久保馨の理論と実践を手がかりに明らかにすることが目的である。広島高等師範学校附属小学校では,佐藤熊治郎が主事を担当し,精神科学の理論をもとに子どもの内面から起こる自発性を作用させる教授として「自発性の原理」を基軸にした各教科教授の実践を提案した。大久保は,国史科の訓導として『学校教育』に論考を寄せながら,多数の著書を執筆し,佐藤とも『国史教授の本質及び実際』を著している。本論文では,大久保の歴史教育論を「理会主義歴史教育論」と位置づけ,その理論がどのように形成され,実践されたのかを教科教育学的な視点から明らかにしている。結論として,第一に,現象の意味を掴むことを「理会」と捉え,対象の内面的生命や精神に触れることで価値や意義を見出し,私たちの「生」そのものが体験した追体験や自省した思惟の作用によって知識を得ることが歴史の理会だと示したこと,第二に,国史を批判することで,自らの人生の方向を暗示し,正しい道をたどることができると考え,児童の規範意識を培い,児童の価値意識を発展させようとしたこと,第三に,国史教育での「自己陶冶」を知的理会を伴う感情的興奮から自分も何かを成し遂げようとする意志を発動させ,目的に向かって努力することとし,理会に伴う「情意の陶冶」と「意志の発動」を「自己陶冶」と捉えていたことの3点を明らかにした。

The purpose of this paper is to clarify the principle concerning the understanding of the theory of history education by Kaoru Okubo at the elementary school affiliated to Hiroshima higher normal school. Kumajiro Sato was the head of the elementary school affiliated to Hiroshima higher normal school. For each subject, he suggested a method based on the theory of the mental science of triggering initiatives on the part of the children called "principle of the initiative". As head history teacher, Okubo wrote articles on "School Education" (Gakkokyoiku). In addition, he wrote several books, including "The Essence of Teaching History of Nation and A Fact" with Sato. In this paper, I clarify the formation of the principle of understanding the theory of history education and its was practice at this school from the perspective of pedagogics. As a result, firstly, Okubo claimed to have interpreted the meaning of the phenomenon known as "understanding". This refers to understanding the value and significance an object by mentioning the internal aspects connected with the life and mind of the object. He shows that it is understanding of the history to get knowledge by action of the re-experience that our "life" itself experienced and the speculation that reflected on itself. Secondly, he criticized history and suggested that one can choose the direction of one's own life; he also believed that children had the ability to pave the right path. He intended to develop value awareness by constructing a model measuring the awareness of a child. Finally, it is self-cultivation caused by emotional excitement resulting from intellectual understanding, and it awakens in an individual the will to achieve something by himself or herself, till the very end. Through careful understanding, he regarded "cultivation of emotion" and "action of the will" as "self-cultivation".

収録刊行物

  • 教育方法学研究

    教育方法学研究 35(0), 117-127, 2010

    日本教育方法学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110008685954
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00058176
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0385-9746
  • NDL 記事登録ID
    10817519
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-948
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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