リポジトリのリアルタイムな可視化にもとづくPBLの支援環境 : 継続的な実施を目的として  [in Japanese] An Environment for PBL Type Software Engineering Education based on Real-time Visualization of Repositories : for Holding PBL Class Continuously  [in Japanese]

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Abstract

先導的なITスペシャリストの育成を目的として,PBL形式による実践的なソフトウェア開発の演習が実施されている.我々はこれまでに,各グループが同時並行で共通の課題に対する開発を行うグループ並行型PBLにおいて,受講生の補助・指導を容易に実施可能なグループ間比較にもとづくプロセスモニタリング環境を提案してきた.本稿では,従来と比較して指導者の人数が半減した状況で実施された2010年度のPBLについて,これまでの実施状況と比較しながら報告する.また,各グループが最終的に行った報告の内容を同演習環境のリポジトリ分析結果と比較することにより,本PBLの教育効果について考察する.

There are many PBL type educations for leading IT specialists. We have proposed a process monitoring environment which supports reality based software development practice by comparing development processes among student groups. In this paper, we report the activities of the current year (2010), which number of teachers is reduced by half compared with last year. We consider the effectiveness of our PBL by comparing reports from student groups and results of the repositories analysis.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 110(458), 121-126, 2011-02-28

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  11

Cited by:  3

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008689425
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013287
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    11046995
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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