乳児は自己受容感覚を伴わない対象を道具化できるか? Can young infants handle a gaze pointer as a tool?

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抄録

我々は身体から切り離された自己受容感覚を伴わない対象,例えばコンピュータディスプレイ上のカーソルなど,を自分が操作しているという主体感(運動主体感)を感じながら操作することができる.自己受容感覚を伴わない対象を運動主体感を感じながら操作することは,外界の様々な対象を自らの目的を遂行するために道具化することを可能にする.このように外界の対象を道具化する能力はヒトの高度な知性の基盤の一つである一方,このような能力をヒトが発達の過程で獲得するメカニズムについてはまだ殆ど分かっていない.本研究は,アイ・スクラッチ課題という視線を用いて画面上のカーソルや視覚刺激を操作することが可能な課題を成人と8ヵ月の乳児を対象に行ってもらい,内省から運動主体感を感じていると判断された成人の視線軌道の特徴(注視点の停留時間の減衰,運動と結果の随伴性が崩れたときの振る舞い)にもとづいて乳児の視線軌道を解析したところ,8ヶ月の乳児であっても画面上に自らの視線と随伴的なカーソルが表示されている場合において,運動主体感を感じて視線でカーソルを操作することが示唆された.

We can manipulate an external object, such as a moving courser on a computer display, like a hand. The sense for manipulating a part of body or an external object by own intention is called "sense of agency". Although the sense of agency is a foundation for human high intellectual activities, the development mechanism of the sense of agency is still unclear. In this paper, we introduce a new experimental task "Eye-scratch task" that is aimed to be a sufficient tool for the investigation of the development process of the self-agency. In this task, a participant can manipulate a courser and visual stimuli in a computer display by own gaze. We conducted the experiments using Eye-scratch task for adults and 8-months infants and try to verify whether young infants can manipulate the courser on the display according to the criterion quantified by adult participants (duration of gaze fixation, unique behavior in gaze-outcome contingency violation). Our experimental results suggest that 8-months infant can manipulate a moving courser on a display by own gaze with the sense of agency.

収録刊行物

  • 電子情報通信学会技術研究報告. NC, ニューロコンピューティング

    電子情報通信学会技術研究報告. NC, ニューロコンピューティング 110(461), 131-136, 2011-02-28

    一般社団法人電子情報通信学会

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110008689835
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10091178
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    09135685
  • NDL 記事登録ID
    11046422
  • NDL 雑誌分類
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL 請求記号
    Z16-940
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  NII-ELS 
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