分業に基づくバスケットボールの戦術アプローチが中学生の運動有能感と戦術的情況判断能に及ぼす影響

Bibliographic Information

Other Title
  • ブンギョウ ニ モトズク バスケットボール ノ センジュツ アプローチ ガ チュウガクセイ ノ ウンドウ ユウノウカン ト センジュツテキ ジョウキョウ ハンダンノウ ニ オヨボス エイキョウ
  • Effect of a Tactical Games Approach Based on Division of Labors for Teaching Basketball on Physical Competence and Tactical Decision-making Competency of Junior High School Students

Search this article

Abstract

この研究は, 分業に基づくバスケットボールの戦術アプローチが, 中学生の運動有能感や戦術的情況判断能に与える影響を調査することを目的とした。結果, 単元前後に実施した運動有能感検査では, 男女ともに有意な得点の上昇が見られた。また, 男女の群間の差, 交互作用は見られなかった。さらに, 単元を通じて実施した戦術的情況判断能(TDC)の平均レベルの推移に着目したところ, 有意なレベルの上昇が見られた。また, 男女の群間の差, 交互作用は見られなかった。このことから, 分業に基づくバスケットボールの戦術アプローチは, 学習者のゲームへの意味ある参加を可能とし, 学習者のゲーム中の周囲への認識の発展に寄与することが示唆された。

The purpose of the present study was to examine the effect of a tactical games approach on physical competence and tactical decision-making competency (TDC) of junior high school students.Results demonstrated that the physical competence points were significantly increased in both boys and girls groups during the units through, difference between two groups was not identified. Also, the tactical decision一making competency points showed significant increase in the both groups during the units and difference between two groups was not identified. These results lead us to the conclusion that the tactical approach on the basis of division of labors in games helps learners to achieve a meaningful participation experience in games.

Journal

Related Projects

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top