印象語をクエリとするリアクションに基づくウェブ情報検索  [in Japanese] Impression-based Web Search Using Readers' Reactions in Web2.0 Contents  [in Japanese]

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Abstract

本研究では,ウェブコミュニケーションデータを用いることで,「面白い」や「泣ける」などの印象語に基づいたウェブ情報検索を実現する.「"C言語"に関する"分かりやすい"文書」を探す際,既存の検索エンジンでは,文書の本文中に「分かりやすい」という語が登場するかに基づき検索するため,望んだ文書を発見できない.ウェブ2.0サービスのログに含まれる,ウェブページに対するユーザのリアクションを利用し,クエリとして入力可能にすることで,このような読み手の受ける印象による検索を可能にする.This paper proposes the "Impression-based web search" as a new web search model by using Web2.0 contents. Users can input impression queries into the system, such as "interesting," "tear-jerker" and so on. Traditional web search engines could not find "easy-to-understand document about C-language" by the query "easy-to-understand, C-language" because they only focused on terms in main text of the document. The proposed system achieve above search with impression term queries by using readers' reactions in online communication sites like Twitter.

Journal

  • 情報処理学会論文誌

    情報処理学会論文誌 52(12), 3515-3526, 2011-12-15

    情報処理学会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008719928
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00116647
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1882-7764
  • NDL Article ID
    023426769
  • NDL Call No.
    YH247-743
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IPSJ 
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