国公立学校における宗教教育の現状と課題(<特集>宗教の教育と伝承)  [in Japanese] Religious Education in National or State Schools in Japan : Circumstances and Tasks of Religious Sentiment(<Special Issue>Religious Education and Transmission)  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

二〇〇六年十二月に改正施行された教育基本法や、二〇〇八年度に告示された小中学校の学習指導要領の登場とともに、日本の学校での宗教教育を巡る状況はいま新たな段階に入っている。このような状況を踏まえながら、本稿では国公立学校での宗教教育の現状を分析し、その教育の課題を探究したい。まず、これまで論じられてきた宗教的情操の内容と、戦前・戦後の宗教的情操教育をめぐる状況を考察する。その考察によって、国公立の学校では、宗教的情操の涵養を直接に目指す教育は、原理的にも歴史的にも実際的にも困難であることを示す。と同時に、宗教的情操教育に代わりうる教育が実際になされていることを明らかにする。そして、この代替教育は、二つの局面で宗教と関わりえるが、それは従来の宗教教育という枠に収まらないことを示す。最後に、教科における知識教育、とくに社会科における宗教知識教育の内実について検討する。そこから、宗教知識教育と価値形成との問題連関を指摘し、この連関の探究を深めるという課題が横たわっていることを示す。

The "Basic Act on Education" (amended in December 2006) and the "Course of Study" posted in academic year 2008 encouraged religious education in Japanese primary and secondary education to step into a new stage. This article analyzes religious education in National or State Schools, and then presents several problems to be solved. First of all, the contents of religious sentiment under discussion are to be examined in the broader perspectives of education of religious sentiment before and after World War II. The examination naturally shows that the cultivation of religious sentiment in Japanese National or State schools is hardly possible for theoretical, historical, and practical reasons. Japanese schools in fact adopt alternative education for the education of religious sentiment. This alternative education has much to do with religion in two points but goes beyond religious education. Finally, lectures on religion in social studies are discussed. The issue of lectures on religion is so closely connected with developing the sense of values in life that more intensive research on the relationship is to be expected.

Journal

  • Journal of religious studies

    Journal of religious studies 85(2), 375-399, 2011

    Japanese Association for Religious Studies

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008723181
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00406454
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    特集
  • ISSN
    0387-3293
  • NDL Article ID
    11231699
  • NDL Source Classification
    ZH6(哲学・宗教--宗教)
  • NDL Call No.
    Z9-184
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top