理科授業の議論過程におけるトランザクティブディスカッションの生成を促す教師の介入方略  [in Japanese] Intervention Strategy to Encourage Transactive Discussion during the Argumentation Process of a Science Class  [in Japanese]

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Abstract

本研究は,小学校5年生理科「もののとけ方」の観察・実験を通した協同学習の話し合い場面を通して,溶解時の質量保存に関して子どもたちが保持する素朴な理論を,科学的な理論へと促進する教師の介入方略を考案し,その効果を実証的に検証することを目的とした。事前・事後テストの記述分析及び発話事例の解釈的分析を用いて教授効果を検討した結果,以下の点が明らかにされた。1)子どもの生成する予測,観察・実験から得られるデータ,データから導かれる理論とを結びつける教師のリヴォイシングは,自己を変化させる方向性のトランザクティブディスカッションを生成させる。2)子どもどうしで主張する理論間のズレや矛盾点を明確化した上で,より精緻化された理論に再公式化する教師のリヴォイシングは,他者を変化させる方向性のトランザクティブディスカッションを生成させる。1)2)のトランザクティブディスカッションの生成は,理論の協同構築を促進させる可能性が示唆された。

The purpose of this study was to design an intervention strategy which induces changes from naive theories regarding 'conservation of mass in a water solution' to scientific theories through collaborative discussion during observation and experimentation sessions of the dissolution of substances in a fifth-grade science class, and then to examine the effects. Results of a descriptive analysis of pre-post tests and interactive analysis of verbalization activity showed that: 1) the teacher's revoicing, which coordinates prediction, date and theory, generates transactive discussion in the direction of learning towards 'self-transforming modes'; 2) the teacher's revoicing, which clarifies inconsistencies among theories of members and then reformulates the theories, generates transactive discussion in the direction of learning towards 'other-transforming modes'. These findings suggested that transactive discussion in 1) and 2) causes cooperative construction of theories.

Journal

  • THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGY IN TEACHING AND LEARNING

    THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGY IN TEACHING AND LEARNING 2(1), 23-33, 2006

    The Japanese Association of Psychology in Teaching and Learning

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008729863
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1880-0718
  • NDL Article ID
    8703394
  • NDL Source Classification
    ZS2(科学技術--心理学) // ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z74-E570
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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