日・独・米における学校トラックと進学期待・職業期待:学校と職業の接続に着目して  [in Japanese] School Track and Expectations under Different School-to-work Linkage:An International Comparison between Japan, Germany, and the United States  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本稿の目的は, 生徒の進学期待・職業期待と学校トラックの関連のあり方の日本的特徴を検討することである. そのための比較対象として, 学校と職業の結びつき方において典型的な特徴をもつとされてきたアメリカとドイツをとりあげる. 分析には, 各国の教育機関に通う15歳の生徒を調査対象にしたOECDのPISAデータを用いる.<br>先行研究で使われてきた3つの指標を用いると, 3国の学校と職業の接続のあり方は以下のように整理することができる. 日本は, 学校による階層化の度合いが大きく, 国内で標準化されている度合いも大きいが, 学校と職業資格や技能との結びつきの度合いは小さい. ドイツは, 3つの指標の度合いが一貫して大きく, アメリカは一貫して小さい. 以上の指標の組み合わせから, 各国のトラックが進学期待と職業期待に対してもつ影響力に関する仮説を立て, それを検討した.<br>分析結果は以下のとおりである. ドイツではトラックが進学期待と職業期待を強く規定しているが, アメリカではこれらに対するトラックの規定力は弱い. これに対し, 日本では所属するトラックが進学期待を強く規定するが, 職業期待とは弱い関連しかもたない. 以上の分析結果は, それぞれの国の学校と職業の結びつきに関する3つの指標のパターンと整合的に解釈できるものであり, 学校と職業の接続を背景としたトラックが生徒のアスピレーション形成に及ぼす影響の日本的特徴が明らかになった.

This paper aims to clarify how educational and occupational expectations of students are conditioned by school track under Japanese school-to-work linkage. We compare Japan to the US and Germany, which have specific characteristics of school-to-work linkage of their own according to the literature. Our analysis is based on Programme for International Student Assessment (PISA) data collected by OECD.<br>Using indicators from the literature, we can define the institutional characteristics of each country as follows: all the indicators are high in Germany, and low in the US, but in the case of Japan, the indicators for stratification and standardization are high, while vocational specificity is low. From the patterns of these indicators, we construct hypothesis about the effect of school track on students' educational and occupational expectations in each country.<br>From our analysis, we can see that tracking in Germany strongly affects the educational and occupational expectations, while tracking in the US did not strongly affect either expectation. In Japan, school track strongly constrained educational expectations, but not occupational expectations. These results can be consistently interpreted as a consequence of different school-to-work linkages in these countries explained by using three indicators above. Therefore, we can conclude that we succeeded in clarifying distinguishing characteristics of the school track effect on student expectations in Japan compared to the US and Germany in relation to the institutional differences.

Journal

  • Japanese Sociological Review

    Japanese Sociological Review 62(2), 136-152, 2011

    The Japan Sociological Society

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008730890
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00109823
  • Text Lang
    JPN
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    0021-5414
  • NDL Article ID
    11271670
  • NDL Source Classification
    ZE1(社会・労働--社会科学・社会思想・社会学)
  • NDL Call No.
    Z6-265
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top