車々間通信のためのデータセントリックルーティング(DCR)の設計と評価

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  • シャシャ カン ツウシン ノ タメ ノ データセントリックルーティング(DCR)ノ セッケイ ト ヒョウカ
  • Design and Evaluation of Data Centric Routing (DCR) for Vehicular Ad-hoc Network

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近年,車々間通信を活用した自動車の安全性向上を図る動きが活発化している.車々間通信では,宛先となる車両が不特定であるため,ID情報に基づいたルーティングが困難である.また,アプリケーションの種別や周辺の状況により,最適な中継方法が変わるため,動的な中継制御が必要となる.本論文では,これらの問題を解決するため,フラッディングをベースに,各車両が情報の種別に応じて,自律的に再送制御を行うルーティング方式を提案する.フラッディングをベースとするため,ID情報を用いたルーティングが不要となり,情報の種別に応じた再送制御により,柔軟な中継が可能となる.シミュレーションにより,特定の条件において提案方式が通常のフラッディングの方式と比較してパケットロス率が約30%改善され,パケットの到達遅延に関して従来のアドホックネットワークのプロトコルと比較して約10%以下の時間となっており,リアルタイムな運転支援アプリケーションを想定した場合,提案方式が既存方式よりも適していることを確認した.

In recent years, vehicular ad-hoc network is paid to attention for the traffic safety. In the vehicular ad-hoc network, the destination node is unspecified. Therefore, it is difficult to manage the routing using ID information (for example, IP address) of node. In addition, because the best relay strategy changes according to a type of the application and the traffic situation, dynamic relay control is needed. To solve these problems, we propose the flooding based routing protocol that estimating re-flooding by the data type. In the proposed protocol, ID information of the node is unnecessary, and dynamic relay control by the data type is possible. In this paper, we describe the operation example of the proposed protocol, the design of the protocol and the comparison with existing routing protocols. We evaluate the proposal protocol and existing routing protocols by simulation. From the evaluation results in certain simulation conditions, packet loss rate of the proposed protocol is approximately 30% improved than that of the legacy pure flooding protocol, and packet delay time is about less than one-tenth of the ordinal ad-hoc network protocols, which means the proposal protocol is more suitable than existing protocols for the application that real-time driving assist.

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