ビデオ対話における映像精度の視線認識への影響 : 映像精度が高い程良い訳ではない(<特集>VR空間における心理学)

  • 森川 治
    生命工学工業技術研究所人間環境システム部
  • 山下 樹里
    生命工学工業技術研究所人間環境システム部
  • 福井 幸男
    生命工学工業技術研究所人間環境システム部:筑波大学電子・情報工学系
  • 佐藤 滋
    生命工学工業技術研究所人間環境システム部

書誌事項

タイトル別名
  • Relation between Video Resolution and Gaze Recognition in video communication : High accuracy is not necessarily good in video communication
  • ビデオ対話における映像精度の視線認識への影響--映像精度が高い程良い訳ではない
  • ビデオ タイワ ニ オケル エイゾウ セイド ノ シセン ニンシキ エ ノ エイキョウ エイゾウ セイド ガ タカイ ホド ヨイ ワケ デワ ナイ

この論文をさがす

抄録

In conventional video communications, gaze direction is not sent correctly and there is not proper eye contact usually. Most studies have tried to simulate it to real world. In this paper we propose a new approach of this problem. Creating the "ambiguously interpretative zone" of the gaze information, and presenting other information that helps to recognize whom the speaker looked at, listeners can select a correct gaze direction from the video image. Experimental result shows that the ambiguously interpretative zone can be created by controlling the video resolution.

収録刊行物

被引用文献 (6)*注記

もっと見る

参考文献 (13)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ