実時間計算可能な仮想レオロジー物体の構築(<特集>変形と力覚) Construction of Virtual Rheological Objects Computable in Realtime

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抄録

We describe virtual rheological objects computable in realtime. Deformable soft objects such as food and tissue show both elastic and plastic properties, which are referred to as rheological objects. Construction of virtual rheological objects has not been, however, established yet. In this article, we construct virtual rheological objects, which are applicable to realtime presentation of deformation and force of rheological objects. First, we formulate three-element model to describe the rheological deformation using a truss model. Second, applying an extended penalty method, we maintain the topology of the truss model and describe the interaction among objects. Next, we demonstrate coherent description of rheological objects, elastic objects, and viscoplastic objects. Finally, we demonstrate the realtime computation of virtual rheological objects.

収録刊行物

  • 日本バーチャルリアリティ学会論文誌

    日本バーチャルリアリティ学会論文誌 8(3), 247-254, 2003

    特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会

参考文献:  16件中 1-16件 を表示

被引用文献:  7件中 1-7件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110008746885
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11448578
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    1344-011X
  • NDL 記事登録ID
    6718012
  • NDL 雑誌分類
    ZM2(科学技術--科学技術一般--大学・研究所・学会紀要)
  • NDL 請求記号
    Z14-B420
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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