eラーニングにおけるタブレットPCを用いた書込みの効果分析  [in Japanese] Effect Analysis of e-Learning that Uses Tablet PC  [in Japanese]

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Author(s)

    • 安藤 雅洋 ANDO Masahiro
    • 電気通信大学大学院情報システム学研究科:長岡技術科学大学工学部 Graduate School of Information Systems, The University of Electro-Communications:Nagaoka University of Technology
    • 植野 真臣 UENO Maomi
    • 電気通信大学大学院情報システム学研究科 Graduate School of Information Systems, The University of Electro-Communications

Abstract

本論では,eラーニングにおけるタブレットPCの効果について,人間の情報処理モデル「デュアル・チャンネル・モデル」に基づいて分析を行った.具体的には,eラーニングでの書込みに用いられる入力デバイスに,紙媒体,キーボード,ペンタブレット,タブレットPCを用意し,アイマークレコーダで学習者の注視点を測定し,記憶・理解テスト,アンケート調査およびメモ書きの評価により,各デバイスの評価を行った.その結果,タブレットPCを用いたeラーニングでは,1)書込みにかかる外的認知負荷が少ない,2)ナレーションと同期してコンテンツに注視しやすい,3)学習者の理解,記憶保持が高い,4)メモ書きが効率的に行え,学習メモとしての正確性も高い,ことがわかった.

This paper discusses the effect of using tablet PCs in e-learning. We carried out an analysis based on the "dual channel model," which models the information-processing capabilities of humans. More specifically, we provided learners with paper media, keyboards, pen tablets, and tablet PCs to be used as input devices for annotations during e-learning, measured the gaze point of each learner using an eye-mark recorder, and analyzed the performance of each device by performing memory and comprehension tests, using questionnaires, and evaluating the note-taking activity. As a result, we found that the use of tablet PCs in e-learning (1) reduces the extraneous cognitive load imposed by making annotations, (2) makes it easier to gaze at the content in synchronization with the narration, (3) increases learners' comprehension and memory retention abilities, and (4) enables efficient note taking, thus increasing the accuracy of the notes as learning aids.

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 35(2), 109-123, 2011

    Japan Society for Educational Technology

References:  23

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008761617
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    023368402
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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