特別支援学級に通級する聴覚障害児のためのバーチャルクラスルーム  [in Japanese] Virtual Classroom for Mainstreamed Deaf and Hard of Hearing Children  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

    • 石原 保志 ISHIHARA Yasushi
    • 筑波技術大学障害者高等教育研究支援センター Research and Support Center on Higher Education for the hearing and/or visually impaired, Tsukuba University of Technology
    • 三好 茂樹 MIYOSHI Shigeki
    • 筑波技術大学障害者高等教育研究支援センター Research and Support Center on Higher Education for the hearing and/or visually impaired, Tsukuba University of Technology
    • 小林 正幸 KOBAYASHI Masayuki
    • 筑波技術大学障害者高等教育研究支援センター Research and Support Center on Higher Education for the hearing and/or visually impaired, Tsukuba University of Technology

Abstract

離島,僻地の小学校に在籍し,特別支援教室に通級している聴覚障害児童のためのバーチャルクラスルームを開設し,指導を実施した.地域で他の聴覚障害児・者と接点がない児童らが,インターネットを介した専用ビデオ会議システム上で会し,授業や交流の活動を行った.数回の授業,交流の後,特別支援学級で各児童を担当する教師に対して質問紙調査を実施した.この結果,バーチャルクラスルームが児童の心理面に影響を及ぼすこと,特に他の聴覚障害児とのコミュニケーションの機会をつくることによって,自己の障害の捉え方に変化が見られるといった成果が予測されることが示された.

Three mainstreamed children who are deaf or hard of hearing participated in the virtual class room. All the children who participated live in the detached island or the remote district, and there was no opportunity to communicate with hearing-impaired persons in a usual life. The teleconference system which can pass through and use a network firewall for this virtual class room was prepared. The teacher of each school which takes the charge of children was asked about the influence of the child on a virtual class room after the distance learning on the theme of study of language. From the result of this investigation, it was guessed that a virtual class room affects a child's mental development especially self- perception and identity.

Journal

  • IEICE technical report. Welfare Information technology

    IEICE technical report. Welfare Information technology 111(174), 61-64, 2011-07-28

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  5

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110008801040
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA1155230X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    2185-9329
  • NDL Article ID
    11239476
  • NDL Call No.
    YH247-1099
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS 
Page Top