「協同的な学び」を引き出すための音楽活動 : 子どもの「音への気づき」に着目して

書誌事項

タイトル別名
  • Music Activities based on `Cooperative Learning' : Focused on children's `sounds awareness'
  • 「 キョウドウテキ ナ マナビ 」 オ ヒキダス タメ ノ オンガク カツドウ : コドモ ノ 「 オト エ ノ キズキ 」 ニ チャクモク シテ

この論文をさがす

抄録

従来から、幼稚園における音楽活動は、協同的な学びが重視されてきた。筆者は、「協同的な学び」を引き出す実践や、子どもたちが、その環境作りに対して積極的に取り組むための条件などに対し、これまでも事例研究を行い、考察と提案を行ってきた。本研究では、大阪府S 市S 幼稚園をフィールドに、音楽活動の事例の中で見られた園児の様子を「協同的な学び」と子どもの「音への気づき」の関連性において考察した。共に音を聞きあう活動や、音を工夫することによって得られる「気づき」を確認する活動などを繰り返すことにより、子どもたちは、音楽を共有するコミュニティを大切にし、音楽活動を楽しく行える環境を作り、整える力を発揮していった。筆者は、子どもの「音への気づき」を大切にした音楽活動が、「協同的な学び」を引き出し、共感しながら学んでいくために必要な環境を、子どもたちが意欲的に作りだすきっかけになることを明らかにした。

Cooperative learning has been valued in kindergarten music activities for some time. The author has been investigating and making proposals with regard to the classroom practices that bring out `cooperative learning' and the conditions in which children contribute actively in creating such an environment. In the present paper, the children were observed during music activities,focusing on the correlation between `cooperative learning' and `children's sounds awareness' in `S'kindergarten in `S' city, Osaka. By repeating activities such as listening to the sounds they made together or confirming the `awareness' obtained by making the creative sounds, the children were observed to have come to value the sharing of music in a community, and to create an environment in which they can enjoy music activities, positively contributing to organizing such activities.The author demonstrated that the music activities that place importance on `sounds awareness'brought out `cooperative learning' that inspired the children to create an environment necessary for learning while sharing togetherness.

7

KJ00007845345

論文

ARTICLE

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ