戦後日本における印刷メディア受容量変化の数量的検証 A Quantitative Analysis of the Change of Print Media Acceptance in Japan after the World War II

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抄録

本稿の目的は,戦後日本における印刷メディア受容量変化の数量的分析である。分析には,販売ルート経由の図書,雑誌,新聞の受容量,図書館ルート経由の受容量,経済動向の5変数からなるモデルを用いた。具体的には,国民1人当たりの図書,雑誌の実売部数,新聞の発行部数,公共図書館の館外貸出数と,実質経済成長率を分析した。この5つの時系列データに対し,同時変化関係の指標として相関係数を求め,先行遅行関係の指標としてグレンジャー因果性検定を行った。分析の結果,以下の結論が得られた。第1に,販売ルート経由の受容量と経済動向とのあいだに正の相関,図書館ルート経由の受容量と経済動向とのあいだに負の相関がある。第2に,図書の販売ルート経由の受容量は図書館ルートに先行している。第3に,販売ルート経由の受容量は相互に正の相関があり,図書,雑誌,新聞の順に変動している。図書と雑誌の関係については詳細な分析を加えた。

The purpose of this paper is to investigate the change of print media acceptance in Japan since the end of World War II in quantitative terms. Our research model consists of five factors to be observed: acceptance of books, magazines, and newspapers via sales channel, acceptance of books via library channel, and domestic economic trends. In particular, five time-series variables are analysed: per- capita annual circulation of books and magazines, per-capita number of copies of daily newspapers, per- capita annual library circulation at public libraries, and real economic growth rate on the basis of real GDP. Simple correlation coefficients are calculated to demonstrate synchronous relationships among variables, and the Granger causality test is conducted to demonstrate anterior-posterior relationships among variables. From the results of the analyses, we can conclude as follows; Firstly, there are positive correlations between the acceptance via sales channel and economic trends, whereas a negative correlation between the acceptance via library channel and economic trends. Secondly, there are negative correlations between the acceptance via sales channel and the acceptance via library channel, and the book sales move precedes the library circulation move. Thirdly, there are positive correlations between each pair of the book, magazine, and newspaper acceptances via sales channel, and the book sales move precedes the magazine sales move, where the magazine sales move precedes the newspaper sales move. The reciprocal relationship between the book and magazine acceptance via sales channel is investigated in detail.

収録刊行物

  • 日本図書館情報学会誌

    日本図書館情報学会誌 58(1), 1-17, 2012

    日本図書館情報学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009444575
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11333306
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1344-8668
  • NDL 記事登録ID
    023604967
  • NDL 請求記号
    Z21-133
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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