Moodle の持つアンケート機能の比較と日本語環境の整備  [in Japanese] Comparison of the Feedback Collecting Modules and Japanese-language Environment in Moodle  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

 1999 年にMartin Dougiamas 氏が開発を始めた授業支援オープンソースソフトウェアMoodle( ムードル ) には4 種類の定評あるアンケート機能 Choice,Survey,FeedbackとQuestionnaireがある。 Choiceは「投票」 ,Surveyは「調査」,Feedbackは「フィードバック」,Questionnaireは「アンケート」と翻訳されている。 ChoiceとSurveyは現在公開されている最も古いバージョンから ,Feedbackはバージョン2.0からMoodle 本体に組み込まれている。いずれもMoodle 本体同様日本語化 ( 翻訳 ) されている。一方 ,Questionnaireは最新のMoodle 2.2でも本体とは別のソフトウェアモジュールとして提供されており , 日本語化もされていない。本稿では , これら4種類のアンケート機能の開発経緯と日本語環境についてMoodle 公式サイトmoodle.orgを中心としたインターネット上に散在している情報を整理した上で , それぞれの機能の比較を行う。そして ,2011 年 7 月に著者らの行ったQuestionnaireの翻訳の経緯と意義 , 問題点について報告する。

 Moodle is a popular open-source course management system, which was originallyinvented by Martin Dougiamas in 1999. It has four kinds of acknowledged feedback collectingsystems: Choice, Survey, Feedback, and Questionnaire. The Choice module and the Surveymodule have been in use since the oldest currently available version and the Feedback modulewas incorporated into the Moodle standard package from version 2.0. While both of these aretranslated into Japanese alongside the standard package, the Questionnaire module is onlyoffered as an independent software module even in the latest Moodle 2.2 and a Japanesetranslation does not exist. This paper looks into the development of these three systems and thestate of the Japanese-language environment and compares their functions, reorganizing thescattered information mainly included in moodle.org, the official Moodle site. In addition, theprocedure, meaning, and problems of the Questionnaire translation project conducted by thepresent authors in July, 2011 will be reported.

Journal

  • KITASATO REVIEW Annual Report of Studies in Liberal Arts and Sciences

    KITASATO REVIEW Annual Report of Studies in Liberal Arts and Sciences 17(0), 71-94, 2012

    Kitasato University College of Liberal Arts and Sciences

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009468850
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11331967
  • Text Lang
    JPN
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1345-0166
  • NDL Article ID
    023965645
  • NDL Call No.
    Z22-B225
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top