ビッグデータ時代の知識共有(<特集>ナレッジマネジメントにおけるWeb活用)  [in Japanese] Knowledge sharing in the era of Big-Data(<Special feature>Knowledge management with practical use of the web)  [in Japanese]

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Author(s)

    • 犬塚 篤 INUZUKA Atsushi
    • 岡山大学大学院社会文化科学研究科 Graduate School of Humanities and Social Sciences, Okayama University

Abstract

今こそ,知識と情報の違いを再検討すべき時である。知識貯蔵庫を作って知識共有を図ろうとした多くの試みの失敗は,この違いを正しく認識しようとしなかったことに起因する。一方で,ビッグデータは,効果的な知識共有を行う環境作りに貢献する可能性を高めつつあるように思える。本小論では,知識を蓄積するという発想ではなく,個人空間をいかに再現するかといった観点からビッグデータを利用し,得られた知識をビジネスの場に活かしていく方法論について,検討を重ねる。

Now is time to rethink the difference between knowledge and information. Many failures in aiming for knowledge sharing by using knowledge repositories came from a manner not be willing to realize the difference. On the other hand, Big Data seems to be gaining some potential to make an environment that enables knowledge sharing effectively. The author thinks the ways of getting value from Big Data focusing not just on how it can be stored but also how it can reproduce a personal space, and how the resulting knowledge can be used in the business climate.

Journal

  • The Journal of Information Science and Technology Association

    The Journal of Information Science and Technology Association 62(7), 302-307, 2012

    Information Science and Technology Association, Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009471226
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10005857
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0913-3801
  • NDL Article ID
    023762492
  • NDL Call No.
    Z21-144
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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