状態遷移図作成に際する初学者の誤り分析とそれに基づく教育方法の検討  [in Japanese] Teaching Methods for Behavioral Modeling using State Machine Diagrams with Quantitative Analyses of Errors made by Novices  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Abstract

本研究の目的は,初学者を対象とした振る舞いのモデリングに関する教育方法論を探究することにある.初学者に対して 「対象世界をある一定の書式に従い図として記述すること」 を課した場合,どのような誤りを生じやすいのかを分析し,その結果に基づき初学者に対して振る舞いのモデリングの基礎概念をより確実に定着させるための教育方法を具体化する.本稿では,状態遷移図を対象とした誤り分析と,その結果に基づく教育方法を考察する.The purpose of this study is to explore the educational methodology about behavioral modeling for beginners. When a novice learner creates or reads some UML diagrams, what kinds of errors will happen? We want to collect and detect that kinds of typical errors, then try to develop the appropriate teaching methods for beginners based on the errors. In this paper, at first, we show the results of error analyses for creating or reading the state machine diagram. Then we discuss the teaching points about behavioral modeling for beginners.

Journal

  • 研究報告コンピュータと教育(CE)

    研究報告コンピュータと教育(CE) 2012-CE-117(7), 1-9, 2012-12-01

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009488701
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10096193
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Technical Report
  • Data Source
    NII-ELS  IPSJ 
Page Top