社会系教科における授業者による学習評価の論理 : 「決定・判断」を基盤とした授業の場合

書誌事項

タイトル別名
  • The Logic of Learning Assessments in Social Studies Lessons : A case of lesson based on “decision and selection”
  • シャカイケイ キョウカ ニ オケル ジュギョウシャ ニ ヨル ガクシュウ ヒョウカ ノ ロンリ : 「 ケッテイ ・ ハンダン 」 オ キバン ト シタ ジュギョウ ノ バアイ

この論文をさがす

抄録

This study explains one of the logic of learning assessments in social studies lessons. First, I analyze the renowned lesson plan “Creating My Life Plan” of social studies in Japan, and describe the teaching methods. Second, I present the teaching materials that I developed for verifying the applicability of the analyzed teaching method. Finally, I explain methods to use teaching materials as well as to create them. The results are the following : (1)Set the lesson scene evaluating students’ acquired knowledge that is necessary for “decision and selection” (2)Set the lesson scene describing students’ opinion. (3)Set the lesson scene appreciating students’ opinion. (4)Determine the learning assessment appropriate to the lesson scene.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ