オンラインロールプレイ演習統合環境の提案

Bibliographic Information

Other Title
  • オンラインロールプレイ エンシュウ トウゴウ カンキョウ ノ テイアン
  • Integrated Environment for Online Role-play Training

Search this article

Abstract

優秀なプロジェクトマネージャの早期育成を目指した取り組みとして,複数人のロールプレイ(以下,RP)演習による学習が注目されている.RP演習の教育効果を高めるには,プロジェクトマネージャが遭遇する問題を解決するRP演習のシナリオを豊富に用意し,RP演習中に学習者個々人にフィードバックするために,学習者の演習の行動をモニタできるようにしておく必要がある.しかしながら,シナリオのデバックでは,シナリオのすべての経路を正しくたどることおよびコンテンツを分かりやすく修正するために何度もRP演習を繰り返す必要があり,シナリオ開発に膨大な時間を要している.この問題を解決するため,シナリオ開発システムとオンラインRP演習システムを統合し,シナリオの修正を実行中のRP演習に反映できるようにすることで,シナリオ開発の負担を軽減し,学習者の行動をモニタするシステムを統合することで,RP演習中に教師が指導できる,オンラインRP演習統合環境を構築した.実際の講義での運用実績をもとに,統合環境の有効性について述べる.

Multiplayer role-play(RP) training could form an appropriate tool for universities as an efficient alternative for project management education. One of the important tasks to increase the educational effect of RP exercise is to provide the extensive role-play scenarios which have problem encountered by project manager, and to monitor the RP behavior of learners for feedback to individual students during the RP exercise. However the debugging scenario is required to repeat conducting exercise and refining a scenario for follow the all path of the scenario correctly, and modify to comprehensible scenario. Therefore, the development scenario requires enormous amount of time. In order to address these issues, an integrated environment for online role-play training was developed. The integration of an RP exercise system and a scenario development system made possible to update a scenario during the RP exercise. And the integration of the RP exercise system and a system to monitor the RP behavior of learners allows teachers to give guidance during RP exercises. This paper describes an effectiveness of the environment with the data on real class in our university.

Journal

Related Projects

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top